ساخت ماهواره‌ای با قابلیت قرار دادن چندین تاسواره در مدار

0 394

سازمان فضایی اروپا یا به‌اختصار اسا (ESA) قراردادی با شرکت ایتالیایی دی-اربیت (D-Orbit) برای طراحی و ساخت ماهواره‌ای با قابلیت قرار دادن چند تاسواره در مدار زمین بسته است. ارزش این قرارداد ۲/۶ میلیون یورو است. این قرارداد مراحل مطالعه طراحی ساخت و کنترل کیفیت نهایی ماهواره‌ای کوچک با قابلیت حمل و قراردادن چندین تاسواره در مدار زمین را پوشش می‌دهد. این ماهواره کوچک قابلیت آن را خواهد داشت که مدار و ارتفاعش را تغییر دهد تا هر تاسواره را در جای مناسب در مدار زمین قرار دهد. با اجرایی شدن این طرح در مدار قراردادن تاسواره ها تسهیل می شود.

طراحی این ماهواره به‌گونه‌ای خواهد بود که قابلیت حمل چندین ترکیب مختلف از ماهواره‌های مکعبی یا تاسواره‌ها را داشته باشد. هر تاسواره به سازه واحد پشتیبان ماهواره متصل خواهد شد و تا زمان رهاسازی توان الکتریکی دریافت می‌کند و قابلیت ارسال داده را خواهد داشت. بنابراین مالکان تاسواره می‌توانند وضعیت آن را در مراحل پیش از رهاسازی و قرار گرفتن در مدار پایش کنند.

عقد این قرارداد در قالب برنامه عمومی حمایت از فناوری (General Support Technology Programme به‌اختصار GSTP) انجام شده است. هدف  این برنامه تبدیل طرح‌های مهندسی نویددهنده و نوین به محصولی کامل و پر کردن خلأ میان پژوهش‌های آزمایشگاهی و مأموریت‌های فضایی تجاری است. در قالب این برنامه سازمان‌های فضایی عضو ESA بودجه‌هایی اضافی برای انجام یک طرح خاص اختصاص می‌دهند. بودجه طرح ساخت ماهواره‌ای با قابلیت قرار دادن تاسواره‌ها در مدار را سازمان فضایی ایتالیا (Italian Space Agency) یا به‌اختصار ASI تأمین کرده است.

مرحله نخستین این قرارداد از ژانویه ۲۰۱۹ آغاز شده است و پنج ماه ادامه خواهد داشت. طراحی ماهواره در این مدت نهایی می‌شود. مرحله دوم قرارداد که قرار است یازده ماه طول بکشد با تحویل ماهواره کامل به پایان خواهد رسید. قرار است پرتاب این ماهواره در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ انجام شود.


منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12108
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها