سازمان فضایی اروپا برندگان ایده‌های خدمات حمل‌ونقل فضایی نوین را اعلام کرد

0 558

سازمان فضایی اروپا (ESA) ایده‌های خدمات حمل‌ونقل فضایی نوین را که در رقابت انتخاب ایده برتر برنده شده‌اند اعلام کرد. این رقابت در سه بخش برگزار شد: خدمات در مدار، بازگشت از مدار و دسترسی ماهواره‌های سبک به فضا. در هر بخش یک طرح برگزیده شده است. متخصصان سازمان فضایی اروپا به همه طرح‌های شرکت‌کننده در این رقابت بازخوردهایی درباره طرح پیشنهادی ارائه کرده‌اند. هدف از برگزاری این رقابت تشویق ایده‌های نو در بخش خصوصی صنعت فضایی اعلام شده است. همچنین با برگزاری این رقابت سازمان فضایی اروپا نیز بینش خوبی به طرح‌های نوین حمل‌ونقل فضایی داده است که در تصمیم‌گیری‌های آینده این سازمان درباره حمل‌ونقل فضایی به کار گرفته می‌شوند.

برنده بخش خدمات در مدار طرحی مفهومی موسوم به SpaceTug است که با بهره‌گیری از پیشرانش الکتریکی به ماهواره‌ها خدمات افزایش ارتفاع مدار (orbit-raising services) ارائه می‌کند. این طرح را شش کارشناس ارشد مهندسی فرانسوی  از دانشگاه  صنعتی ISAE Supaero در شهر تولوز (Toulouse) در فرانسه ارائه کردند.

در بخش بازگشت از مدار طرحی برای یک ماهواره که می‌تواند چندین ماهواره را در پایان عمرشان از مدار خارج کند برگزیده شده است. این طرح را شرکت بریتانیایی آسترواسکیل (Astroscale) ارائه کرده است. در این طرح پیشنهاد شده است که یک سامانه الحاق استاندارد پیش از پرتاب روی ماهواره‌ها نصب شود که در زمان پایان عمر آن‌ها گرفته شدن را با یک ماهواره تعقیب‌کننده یا چیسر (chaser) بهینه‌تر انجام شود. این ماهواره  تعقیب‌کننده با دو یا شاید تعداد بیش‌تری ماهواره از یک منظومه الحاق می‌شود و آن‌ها را از مدار خارج می‌کند.

در بخش دسترسی ماهواره‌های سبک به فضا، پرتابگر بسیار کوچک میورا ۵ (Miura 5) که پیش‌تر با نام آریون ۲ (Arion 2) شناخته می‌شد و شرکت اسپانیایی پی‌ال‌دی اسپیس (PLD Space) آن را ساخته برگزیده شده است.

برای تقدیر از دستاوردهای برندگان این رقابت، آن‌ها برای تماشای یک پرتاب فضایی که از پایگاه پرتاب سازمان فضایی اروپا در گویان فرانسه در سال ۲۰۱۹ انجام می شود دعوت شده اند.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12067
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها