درباره فضانوردان جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی-۱

0 456

سیروس برزو: دیوید سن ژاک (David Saint-Jacques) فضانورد آژانس فضایی کانادا متولد ۶ ژانویه ۱۹۷۰ در شهر کبک (Québec)، استان کبک است و در شهر سن لامبر(Saint-Lambert) از همان استان رشد کرد.
در سال ۱۹۹۳ از انستیتوی پلی تکنیک مونترال (École polytechnique de Montréal)، مدرک لیسانس علوم فنی در فیزیک دریافت کرد. در سال ۱۹۹۸ از دانشگاه کمبریج(Cambridge University) درجه دکترای اخترفیزیک گرفت. در سال ۲۰۰۵ دکترای پزشکی را از دانشگاه لاوال (Universale Laval) دریافت کرد و در سال ۲۰۰۷ در پزشکی خانواده از دانشگاه مک گیل (McGill University) فارغ‌التحصیل شد. 
سن ژاک در سال‌های ۱۹۹۹ – ۲۰۰۱ در توسعه و استفاده از تداخل‌سنج مادون‌قرمز میتاکا (Mitaka Infrared Interferometer) در ژاپن و یک سامانه انطباقی نوری (Adaptive Optics System) برای تلسکوپ سوبارو ژاپنی در ماونا کی (Mauna Kea)در هاوایی شرکت کرد.
در زمان انتخاب برای سفر به فضا در سال ۲۰۰۸ او به‌عنوان پزشک در مرکز پزشکی و بهداشتی شهر پاورنیتاگ (Puvirnitug) واقع در ساحل خلیج هادسون در شمال کبک کار می‌کرد. علاوه بر این استاد دانشکده پزشکی دانشگاه مک گیل نیز بود.
سن ژاک یکی از ۱۶ نامزد سومین گروه  فضانوردان کانادایی در ۱۶ مارس ۲۰۰۹ بود که ۱۳ مه ۲۰۰۹ به مرحله انتخاب نهایی رسید و در همراه با ۲۰ فضانورد ناسا دوره آموزشی خود را آغاز کرد. وی موفق شد در ۸ سپتامبر ۲۰۱۱ این دوره را با موفقیت به پایان برساند و رسماً به‌عنوان فضانورد سازمان فضایی کانادایی مدرک بگیرد. پس از اتمام آموزش، او به شعبه رباتیک مرکز فضایی جانسون منتقل گردید تا در دوره آموزشی کار با جرثقیل خودکار اروپایی (European Robotic Arm) شرکت کند. از این وسیله در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای جابجایی اشیا و واحدها در بیرون ایستگاه استفاده می‌شود.
در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۱ به‌عنوان یکی از خدمه طرح آزمایشگاه زیرآبی نیمو-۱۵ (NEEMO -15) ناسا انتخاب شد. این گروه  از ۱۷ اکتبر ۲۰۱۱ به مدت ۱۳ روز در یک محفظه در عمق ۱۹ متر و فاصله ۵.۶ کیلومتری ساحل کی لارگو (Key Largo) در فلوریدا زندگی کردند.
در سال ۲۰۱۲، او دوره کار و زندگی در بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی  به‌عنوان یک کاربر را به پایان رساند. در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۲ پس از طی یک دوره آموزشی، وی مدرک کار با ناو کیهانی سایوز را دریافت کرد این مدرک به او اجازه می‌داد دوره آماده‌سازی سفر فضایی به‌عنوان مهندس پرواز سایوز را ببیند.
از ۱۸ ژانویه تا ۲۲ ژانویه ۲۰۱۶ در مرکز آموزش فضانورد سازمان فضایی اروپا در کلن (Cologne)، همراه با جرمی هانسن (Jeremy hansen)، آموزش عملی برای کار با تجهیزات واحد اروپاییکلمبوس در ایستگاه فضایی بین‌المللی (Columbus) را انجام داد.
۱۶ مه ۲۰۱۶. آژانس فضایی کانادایی اعلام کرد وی به‌عنوان عضو گروه اعزامی ۵۸/۵۹ به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب‌شده که قرار است در ماه نوامبر ۲۰۱۸ با ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۱ به فضا سفر کند.
آموزش اختصاصی این مأموریت از ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۶ در مرکز آموزش فضانوردی گاگارین واقع در شهر ستاره‌ای در حومه مسکو آغاز گردید. برنامه شامل مطالعه طراحی و سامانه‌های ناو کیهانی سایوز ام.اس و بخش روس ایستگاه فضایی بین‌المللی بود. این دوره شامل آموزش فضانورد برای فرودهای اضطراری در مناطق مختلف اقليمی و جغرافیایی، آموزش پزشکی و کمک‌های اولیه و یادگیری زبان روسی است. در  سال۲۰۱۷ دیوید سنت ژاک، اولگ کانوننکو (Oleg Kononenko) و سرینا اونوون -چنسلور (Serena M. Auñón-Chancellor)، آموزش اقدامات بعد از فرود اضطراری در جنگل و آب را دیدند.
در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ با تصمیم کمیسیون دولتی، به‌عنوان مهندس پرواز پشتیبان خدمه ناو کیهانی سایوز ام.اس-۹  و خدمه اصلی سایوز ام.اس-۱۱ انتخاب شد و دوره آموزش پیچیده را به همراه اولگ کانوننکو و ان مک کلین (Anne McClain) آغاز کرد. آن‌ها بعد از سایوز ام.اس-۹ همین سمت را در جریان آموزش فضانوردان ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۰ پیدا کردند و در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ به همراه فضانوردان ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۰ مرحله نهایی آماده‌سازی قبل از پرتاب را در بایکونور گذراندند.
از  ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸ او تمرین‌های دشوار و فشرده به‌عنوان مهندس پرواز ناو کیهانی سایوز ام.اس -۱۱ را همراه با اولگ کانوننکو و ان مک کلین ادامه داد. ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸ در جلسه کمیسیون دولتی مأموریت اولگ کانوننکو، دیوید سنت ژاک و ان مک کلین به‌عنوان خدمه اصلی ناو کیهانی سایوز ام.اس -۱۱ به آن‌ها ابلاغ گردید.
دیوید سن ژاک متأهل است و دو فرزند دارد. سفر، دوچرخه‌سواری، اسکی و قایقران از سرگرمی‌های او بشمار می‌رود.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11801
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها