چشم و هم چشمی ناسا با روسکاسموس!
ناسا برای اینکه از روسیه عقب نماند، در نظر دارد بلیت سفرهای فضایی را به گردشگران فضایی بفروشد، البته فعلاً فقط در حد یک پیشنهاد است، اما بخشی از تلاش این سازمان برای خصوصیسازی فضایی است.
افزایش تلاشها برای خصوصیسازی فضایی در عصر مدیریت جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine) بر آژانس فضایی آمریکا (NASA) بهوضوح دیده میشود. این آژانس ارائه صندلیهای سفینههای فضایی به گردشگران خصوصی را برای سفر به ایستگاه فضایی بینالمللی در دستور کار قرار داده است تا از روسیه عقب نماند.
این ایده فعلاً فقط یک پیشنهاد است و باید شورای مشورتی ناسا آن را تصویب کند، اما در حال حاضر حمایت کمیته فرعی شورا را دارد. این ایده بهعنوان بخشی از مجموعه گستردهای از پیشنهادها است که میتواند دسترسی شرکتهای خصوصی را در عملیات ناسا گسترش دهد.
این دسترسیها شامل اجازه دادن به فضانوردان برای فعالیتهای تجاری شخصی در ایستگاه فضایی بینالمللی (ISS)، باز کردن درب ایستگاه فضایی به روی گردشگران و حتی اجازه به شرکتهای خصوصی برای نامگذاری فضاپیماها میشود.
ناسا احتمالاً این کار را برای رقابت با سازمان فضایی روسیه و شرکتهای خصوصی نظیر بلو اوریجین (Blue Origin) و ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) انجام میدهد.