ایجاد حالت پنجم ماده در فضا برای اولین بار

محققان برای اولین بار در جهان توانستند چگالش بوز- اینشتین ( حالت پنجم ماده ) را در شرایط میکروگرانشی مورد مطالعه قرار دهند.
چگالش بوز- اینشتین که به عنوان حالت پنجم ماده شناخته می شود، حالتی است که در آن یک گاز رقیق بوزون تا دمای منفی ۲۷۳.۱۵درجه سانتیگراد که نزدیک به صفر مطلق است، سرد می‌شود و در وضعیت گذار فازی قرار می‌گیرد. در این حالت کوانتومی، انرژی اتم‌ها بسیار کم شده و در حالتی نزدیک به توقف، به دام می‌افتند. این حالت ماده برای مطالعه ماهیت و رفتار ذرات، ایده آل است.
محققان در این تحقیقات تلاش کردند با ایجاد این حالت ماده در شرایط میکروگرانشی، حداکثر زمان ممکن را برای انجام آزمایشات مختلف به دست آورند.
معمولا ایجاد حالت چگالش بوز- اینشتین مستلزم بهره‌گیری از تجهیزاتی به اندازه یک اتاق برای سردکردن اتم‌ها است. به همین علت محققان ابتدا نمونه کوچکی از این تجهیزات را به شکل یک تراشه حاوی اتم‌های روبیدیوم ساختند. سپس این تراشه درون یک راکت قرار گرفت و در ماموریت MAIUS 1 تا ارتفاع ۲۴۳کیلومتری زمین پرتاب شد. در این اقدام دمای تراشه و محتوای آن تا منفی ۲۷۳.۱۵درجه سانتیگراد کاهش یافت که کمترین دمای ثبت شده در جهان محسوب می‌شود.
این راکت به مدت ۶دقیقه حداقل جاذبه را تجربه کرد. در این مدت محققان ۱۱۰طریق مختلف را که جاذبه روی فرایند به دام انداختن و خنک کردن اتم‌ها اثرگذار است و همچنین رفتار اتم‌ها در سقوط آزاد را مورد مطالعه قرار دادند.

منبع خبرگزاری ایرنا