1397/08/15

مرکوری؛ ناراحت‌ترین سفینه سرنشین‌دار تاریخ فضانوردی

سفینه فضایی مرکوری (Mercury) را می‌توان پر عذاب‌ترین ناو سرنشین‌دار در تاریخ فضانوردی نامید. از دل آرزوی تلافی پرتاب اولین ماهواره توسط روس‌ها, این ناو مخروطی شکل ۱۴۰۰ کیلوگرمی با ابعادی در حدود ۱۰۸ سانتی‌متر قطر و ۲۰۴ سانتی‌متر طول بیرون آمد. آمریکایی‌ها می‌خواستند پرواز فضایی سرنشین‌دار را قبل از...
مرکوری؛ ناراحت‌ترین سفینه سرنشین‌دار تاریخ فضانوردی

سفینه فضایی مرکوری (Mercury)  را می‌توان پر عذاب‌ترین ناو سرنشین‌دار در تاریخ فضانوردی نامید. از دل آرزوی تلافی پرتاب اولین ماهواره توسط روس‌ها, این ناو مخروطی شکل ۱۴۰۰ کیلوگرمی با ابعادی در حدود ۱۰۸ سانتی‌متر قطر و ۲۰۴ سانتی‌متر طول بیرون آمد.
 آمریکایی‌ها می‌خواستند پرواز فضایی سرنشین‌دار را قبل از شوروی انجام دهند تا پیش‌دستی روس‌ها در پرتاب نخستین ماهواره جبران گردد، حال به چه بهایی، برای سیاستمداران آمریکایی مهم نبود.

به این دلیل در نشست پشت درهای بسته در ۱۰-۱۲ مارس ۱۹۵۸ در بخش موشکی نیروی هوایی در لس‌آنجلس طرح ارائه‌شده توسط شرکت مک دانل (McDonnell Douglas) پذیرفته و ساخت این ناو کوچک و ناراحت آغاز گردید.

در یک گزینش دشوار نیز که طی سال بعد صورت گرفت ۷ خلبان برای پرواز با آن انتخاب و آموزش را شروع کردند. عکس‌هایی که بعداً از تمرین و آموزش فضانوردان مرکوری منتشر گردید نشان می‌دهد که این ۷ نفر چه عذابی را برای پرواز متحمل شدند.

مرکوری؛ ناراحت‌ترین سفینه سرنشین‌دار تاریخ فضانوردی
البته یکی از این ۷ نفر در همان آغاز راه به دلایل پزشکی کنار گذاشته شد. از ۶ نفر باقیمانده یکی در پروازی بالستیک غیرمداری ۱۵ دقیقه‌ای شرکت داشت و برای سفر فضایی بعدی سال‌ها انتظار کشید. یکی را هم، سفینه‌اش نزدیک بود به قعر اقیانوس ببرد و سرعت عملش او را نجات داد. ۴ نفر باقیمانده هم سفرهای چندان دلچسبی نداشتند و بالاترین رکورد آن‌ها بعد از تمرین‌های دشوار، تنها یک روز و ۱۰ ساعت طول کشید.
سخت‌ترین قسمت آموزش فضانوردان مرکوری را می‌توان تمرین بیرون آمدن از سفینه در شرایط اضطراری دانست که فضانوردان در شرایط باز نشدن دریچه اصلی برای خروج، باید خود را از سوراخ تعبیه‌شده در بالای سفینه به بیرون می‌کشیدند.

در این عکس‌ها شما شاهد چند صحنه از این تمرین هستید که بعد از سال‌ها توسط ناسا منتشر شد و نشانگر سختی کار فضانوردان سفینه مرکوری است.

مرکوری؛ ناراحت‌ترین سفینه سرنشین‌دار تاریخ فضانوردی

فضانوردی و سرنشین‌دار | تاریخ و فرهنگ فضایی جهان |

نظر شما
اخبار مرتبط

روسیه سامانه ضد ماهواره ساخت

1397/08/06
یک مقام آگاه در صنایع دفاعی روسیه از آزمایش سامانه ضدماهواره‌ای این کشور خبر داد که وظیفه آن از کار انداختن ماهواره‌های مخابراتی دشمن است. این منبع آگاه که نامی از وی در خبر برده نشده است،...

خرابی حسگر ماهواره‌بر دلیل لغو عملیات ارسال فضانوردان به فضا

1397/08/13
سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) اعلام کرده است مشغول انجام تحقیقاتی درباره علت سقوط ماهواره‌بر سایوز (Soyuz) حامل فضانوردان به زمین است. این ماهواره‌بر قرار بود فضانوردان را به ایستگاه فضایی...

پربازدیدکننده ترین خبر

گرفتاری‌های سیاسی برای ماهواره‌بر ایرانی

ماهواره‌بر ایرانی بالاخره بعد از ماه‌ها انتظار برای پرتاب ماهواره‌‌ دانشگاه امیرکبیر از سوی عالی‌ترین مقامات کشور مجوز پرتاب گرفت. خبری که صرف نظر از موفقیت یا عدم موفقیت در پرتاب، دنیای سیاست را در ابعاد بین‌المللی تکان داد اما در دنیای فناوری شاید بیش از یک خبر پرتاب ناموفق ماهواره‌ سبک به مدار نزدیک‌ به زمین نبود اتفاقی که برای کشورهای نوظهور فضایی چندان هم غیر طبیعی نیست. با وجود آنکه تنها ۲۵ کشور به همراه اتحادیه اروپا توانایی پرتاب‌های فضایی را دارند، پرتاب ماهواره‌بر، امری متداول است که امروزه نه تنها دولت‌ها بلکه شرکت‌های خصوصی نیز آن را انجام می‌دهند. علاقه سرمایه‌داران به منظومه‌های پرتعداد ماهواره‌های کوچک نیز باعث شده تا هر روز بر تعداد پرتاب‌های فضایی اضافه شود. به همین دلیل اخبار پرتاب ماهواره‌بر در حال از دست دادن جذابیت خود برای رسانه‌هاست. با این وجود پرتاب ماهواره‌بر ایرانی همیشه به صدر اخبار داغ جهان راه پیدا می‌کند چرا که موضوع ماهواره‌بر ایرانی به یک میدان نبرد سیاسی در سطح جهانی تبدیل شده است که به اقتضا حال و روز دنیای سیاست برخوردهای متفاوتی از سوی دولت‌ها با این موضوع صورت می‌گیرد.