فضاپیمای دان بعد از ۱۱ سال سرانجام بازنشست شد

0 337

ناسا (NASA) مجبور است فضاپیمای دان (Down) که طی مدت مأموریت ۱۱ساله‌اش مشغول مکاشفه دو مورد از بزرگ‌ترین  اجسام کمربند سیارک‌ها بود را کنار بگذارد.
این فضاپیما در ۲۷سپتامبر سال۲۰۰۷ به فضا پرتاب شد و سال۲۰۱۱ به مدار وستا رسید. دان در سال۲۰۱۲ از مدار وستا هم خارج شد و فوریه۲۰۱۵ سرانجام در مدار سرس قرار گرفت. سرانجام ناسا روز گذشته اعلام کرد که با اتمام سوخت دان، این فضاپیما نیز به پایان مأموریت طولانی خود رسیده است.
البته چند ماهی می‌شود که ناسا انتظار پایان سوخت دان را داشت و سرانجام این موضوع را روز گذشته به‌صورت رسمی اعلام کرد که ارتباط خود را با این فضاپیما ازدست‌داده و دان دیگر قادر به شارژ پنل‌های خورشیدی و ارتباط با زمین نیست.
مارک رایان (Marc Rayman)، مدیر پروژه دان در رابطه با پایان مأموریت این فضاپیما می‌گوید: «خواسته‌های ما از دان بسیار زیاد بود اما هر بار از پس آن‌ها برآمد. خداحافظی با این سفینه فضایی شگفت‌انگیز بسیار سخت است اما زمانش فرارسیده.»


پیش‌ازاین  قرار بود فضاپیمای دان در سال۲۰۱۶ بازنشسته شود اما محققان قصد داشتند با ارسالش به‌سوی شی‌ء دیگری به نام آداونا (Adeona) در کمربند سیارک‌ها مأموریت آن را تمدید کنند، بااین‌حال ناسا تصمیم خود منصرف شد و مطالعه دقیق‌تر سرس (Ceres) را به دان واگذار کرد.
در ضمن روز گذشته هم مشخص شد که تلسکوپ فضایی کپلر هم بعد از شناسایی بیش از ۲۶۰۰سیاره خارج از منظومه شمسی که حتی در بعضی از آن‌ها نشانه‌های حیات هم یافت می‌شد، سرانجام به پایان مأموریت خود رسیده و با اتمام سوختش، وارد دوره بازنشستگی خواهد شد.
از سمتی دیگر، دیگر کاوشگر ناسا یعنی پارکر (Parker) رکورد نزدیک‌ترین فاصله یک شی بشری با خورشید را شکست. رکورد پیشین در سال۱۹۷۶ به ثبت رسیده بود و به فضاپیمای آلمانی-آمریکایی  هلیوس۲ (Helios 2) تعلق داشت.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11527
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها