مبارزه برای از دست دادن سوخت موشک در حین ذخیره سازی

0 330

سیروس برزو: دانشمندان پژوهشگاه کاتالیزوری شعبه سیبریایی آکادمی علوم روسیه (Russian Academy of Sciences)، بر اساس درخواست روسکاسموس، یک نانوپودر بسیار فعال در قالب گرانول ساخته که باعث کاهش ۲۵درصدی هدر رفتن سوخت هیدروژنی برای موتورهای موشک در زمان ذخیره سازی می شود.
لوبف ایسوپوا، رئیس بخش علمی و فن آوری کاتالیزوری کاربردی سیبری وابسته به آکادمی علوم روسیه، در مصاحبه با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر گفت: «نیاز به ایجاد چنین کاتالیزورهایی پس از تصمیم مسئولان روسکاسموس (Roscosmos) برای طراحی و ساخت موتور موشک‌های روسی که سوخت هیدروژنی استفاده می‌کنند برای مراقبت بیشتر از محیط زیست ضروری است.»
وی توضیح داد: «این کاتالیزور در تبدیل اورتو هیدروژن (orthohydrogen) به پارا هیدروژن (parahydrogen) به کار می رود. اگر چنین فرآیند کاتالیزوری انجام شود، با طولانی کردن سیر تبخیر شدت هیدروژن مایع در زمان ذخیره سازی, از بخار شدن و هدر رفتن آن تا ۲۵درصد جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد این ماده به راحتی تبخیر شود لذا می‌توان گفت بهره‌گیری از این کاتالیزور برای ذخیره هیدروژن در حالت مایع امری ضروری برای حفظ محیط زیست به‌شمار می‌رود .»
او گفت که در زمان شوروی برنامه ای برای پارا هیدروژن وجود داشت، اما پس از فروپاشی ادامه کار مختل و برنامه تعطیل شد و در اصل، اینک ما به دنبال بازسازی این صنعت هستیم که در روسیه هیچ نمونه مشابهی وجود ندارد.
وی اظهار داشت در حال حاضر در روسیه تولید هیدروژن مایع به عنوان سوختی که خطر کمتری نسبت به سوخت‌های نفتی برای محیط زیست دارد جهت موتور موشک‌ها مورد توجه قرار گرفته و کارشناسان روس امیدوارند با به‌کارگیری موشک‌هایی که از این سوخت استفاده می‌کنند در پایگاه پرتاب‌های فضایی واستوچنی بهرمند شوند.
ایسوپوا  افزود: «در حال حاضر موشک‌ها از نفت سفید به عنوان سوخت استفاده می‌کنند که ضایعات و خطرات محیط زیستی زیادی دارد. برای تولید این کاتالیزور از یک فناوری جدید در پژوهشگاه کاتالیزور شعبه سیبریایی استفاده شد. مزیت اصلی کاتالیزور جدید مقاوم تر بودن در برابر رطوبت و آسانی استفاده آن است.»
روسکاسموس هزینه‌های تحقیق و تولید ۱تن از این نوع کاتالیزور را برای ادامه تحقیقات و آزمایش در این پژوهشگاه همچنین توسعه فناوری‌های مربوط به آن را پرداخت کرده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11477
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها