1397/08/01

سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی آبان

سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی آبان

مریم فخیمی: آبان دومین ماه پاییز هزار رنگ است. زیر طاق قیرگون آسمان شب‌های آبان فرصتی خواهید داشت تا سیارات را رصد کنید و از تماشای صورفلکی لذت ببرید. پدیده‌های نجومی که می‌توان با چشم غیرمسلح رصد کرد را در تقویمتان یادداشت کنید.

پدیده‌های رصدی آبان
بیشتر این رویدادها با چشم غیرمسلح قابل رویت است.

۲ آبان – ماه کامل
ساعت ۲۰:۱۸ ماه کامل خواهد شد. طلوع ماه در ساعت ۱۷:۳۲ و غروب ماه ساعت ۱۲نیمه شب خواهد بود.
۵ آبان – مقارنه‌ ماه و ستاره‌ الدبران
ستاره سرخ‌فام الدبران، همان ستاره‌ای که چشم گاو نر در آسمان است، حدود ساعت ۲۲ شب مقارنه نزدیکی با ماه خواهد داشت.
۷ آبان – مقارنه‌ عطارد و غول منظومه‌ شمسی
در غرب آسمان و پس از غروب آفتاب، بر پهنه سرخ و نارنجی آسمان، مقارنه عطارد و سیاره مشتری رخ خواهد داد.این مقارنه در ارتفاع کمی از افق اتفاق می‌افتد.جدایی زاویه‌ای حدود ۳ درجه است.
۹ آبان – مقارنه‌ ماه و خوشه‌ کندو
امشب ماه به فاصله کمتر از 2 درجه‌ای خوشه باز کندو می‌رسد. فرصت خوبی است تا عکاسان از این چدیده عکاسی کنند. این مقارنه ساعت ۱۸:۵۰ رخ خواهد داد.خوشه‌ی ستاره‌ای باز کندوی عسل، در فاصله‌ی حدود ۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و قدر آن ۴+ است و با چشمی غیرمسلح، در آسمانی تاریک قابل روئیت است.
۹ آبان – تربیع آخر ماه صفر
ساعت ۲۰:۱۰ ماه در تربیع آخر خواهد بود.
۱۱ آبان – مقارنه‌ ماه و ستاره‌ قلب‌الاسد
اگر مایلید قلب صورت فلکی شیر را ببینید، سحرخیز باشید تا مقارنه ماه و ستاره قلب‌الاسد را در آسمان رویت کنید. این مقارنه ساعت 5 بامداد قابل رویت خواهد بود.
۱۴ آبان – اوج بارش شهابی ثوری
این بارش، با نرخ ۵ تا ۱۰ شهاب در هر ساعت در سرسوی آسمان، انتظارها را برای رصدی جالب برآورده نخواهد کرد. اما با توجه به نبود ماه در آسمان شامگاهی، می‌توانید شاهد چندین شهاب در این شب باشید. این بارش شهابی حاصل ورود ذرات کوچک به‌جا مانده از عبور سیارکی با نام «Asteroid 2004 TG10» در گذشته است.
۱۷ آبان – ماه نو ربیع‌الاول
۲۰ آبان – مقارنه‌ ماه و سیاره‌ زحل
هلال ماه نو امشب در صورت فلکی قوس یه دیدار ارباب حلقه‌ها سیاره زحل می‌رود. با غروب آفتاب، در افق جنوب‌غرب می‌توانید مقارنه کمتر از ۱ درجه‌ای ماه و زحل را تماشا و عکاسی کنید.
24 آبان – ساعت ۴:۴۳ بامداد، مقارنه ۱.۳ درجه‌ای زهره و ستاره سماک اغزل را در ارتفاع کمی از افق جنوب‌شرق خواهید دید.
۲۴ آبان – تربیع اول ماه ربیع‌الاول
ساعت ۱۸:۲۴ تربیع نخست ماه خواهد بود.
۲۵ آبان – همنشینی‌ ماه و سیاره‌ سرخ
بعد از غروب آفتاب و تاریک شدن هوا، در جنوب آسمان جایی که صورت فلکی دلو واقع است، ماه را در اطراف سیاره سرخ مریخ خواهید یافت.
۲۶ و ۲۷ آبان – اوج بارش شهابی اسدی
شهاب باران کم شهابی در پیش داریم!! امسال نیز نرخ بارش شهاب در هر ساعت را ۱۵ شهاب تخمین زده‌اند

وضعیت سیارات
سیاره درخشان زهره در افق جنوب‌شرقی و شرق آسمان صبجگاهی پیش از طلوع آفتاب قابل رویت است. این سیاره در صورت فلکی سنبله قرار دارد و با قدر 4.3- می‌درخشد. سیاره سرخ فام مریخ نیز با غروب آفتاب در جنوب آسمان تا نیمه شب قابل رویت است.  این سیاره در صورت فلکی بزغاله قرار دارد و با قدر ۰.۵- می‌درخشد. سیاره زحل با غروب آفتاب و تاریک شدن آسمان در جنوب‌غرب آسمان قابل رویت است.این سیاره در صورت فلکی کمان واقع است و با قدر ۰.۶ می‌درخشد.سیاره زحل را تا حدود ساعت ۲۰ شب می‌توانید رویت کنید.

داخلی | نجوم |