1397/07/08

نور، تاریکی و غبار

این آسمان رنگی تقریبا به اندازۀ ۲ ماه کامل وسعت دارد و در میدان‌های ستاره‌ای غنی از سحابی در امتداد صفحۀ کهکشان راه شیری در صورت فلکی قیفاووس واقع شده است.
نور، تاریکی و غبار

(Sh CaveNebula Liampos) در نزدیکی لبۀ ابر مولکولی پرجرم در این منطقه یعنی در فاصلۀ ۲۴۰۰ سال نوری، منطقه نشری قرمز رنگ و درخشان شارپلس ۱۵۵ در سمت راست و پایین مرکز قرار دارد که سحابی غار نیز نامیده می شود. دیوارهای گازی درخشان غار کیهانی به وسعت تقریبی حدود ۱۰ سال نوری توسط نور فرابنفش ستارگان جوان و داغ در اطرافشان یونیزه می شوند. سحابی بازتابی آبی و غباری همانند vdB 155 در سمت چپ پایین، و ابرهای مبهم متراکم در غبار نیز در این بوم کیهانی می درخشند. پژوهش‌های نجومی نشانه‌های دراماتیک دیگری از تشکیل ستاره را آشکار کرده‌اند، از جمله رگۀ قرمز درخشان هربیگ-هارو ۱۶۸ ؛ در نزدیکی بالای مرکز در این عکس، انتشار جرم هربیگ-هارو توسط جت‌های پرانرژی یک ستارۀ تازه متولد شده، ایجاد شده‌اند.

منبع: بیگ بنگ