1397/07/03

فرود فضاپیمای ژاپنی هایابوسا۲ (Hayabusa 2) روی یک سیارک

فضاپیمای ژاپنی بدون سرنشین هایابوسا۲ بعد از ماه‌ها گشت‌وگذار در اطراف سیارک موردنظرش برای تحقیقات و عکس‌برداری، بالاخره به‌نوعی روی آن فرود آمده است. در حال حاضر دو عدد از سطح‌نشینان این فضاپیما یعنی روو-۱ای (ROVER-1A) و روور-۱بی (ROVER-1B) روی سطح سیارکی به نام ریوگو۱۶۲۱۷۳ (162173 Ryugu) نشسته‌اند. این...
فرود فضاپیمای ژاپنی هایابوسا۲ (Hayabusa 2) روی یک سیارک

فضاپیمای ژاپنی بدون سرنشین  هایابوسا۲ بعد از ماه‌ها گشت‌وگذار در اطراف سیارک موردنظرش برای تحقیقات و عکس‌برداری، بالاخره به‌نوعی روی آن فرود آمده است. در حال حاضر دو عدد از سطح‌نشینان این فضاپیما یعنی روو-۱ای (ROVER-1A) و روور-۱بی (ROVER-1B) روی سطح سیارکی به نام ریوگو۱۶۲۱۷۳ (162173 Ryugu) نشسته‌اند.

فرود فضاپیمای ژاپنی هایابوسا۲ (Hayabusa 2) روی یک سیارک
این دو سطح‌نشین که مینروا (MINERVA) هم خوانده می‌شوند، اکنون به عکس‌برداری از کل سطح این سیارک مشغول هستند و علاوه بر آن دمای هر نقطه از این سنگ فضایی را نیز اندازه‌گیری می‌کنند اما با توجه به برنامه‌های آژانس فضایی ژاپن (Japan Aerospace Exploration Agency) این اتفاق تنها شروعی برای مأموریت هایابوسا۲  به شمار می‌رود.
قرار است سطح‌نشین مینروا دیگری به نام روور۲ (ROVER-2) توسط فضاپیمای ژاپنی پرتاب گردد تا با نشستن بر روی سطح سنگ فضایی یادشده و استفاده از ال‌ایی‌دی‌ (LED) های نوری و فرابنفش، بتواند ذرات غبار معلق را تشخیص داده و بررسی کند.
پس‌ازاین اتفاق آژانس فضایی ژاپن قصد دارد یک سطح‌نشین پیش رفته‌تر به نام ماسکات (MASCOT) که برگرفته از سرواژه‌های دیده‌بان سطح سیارک سیار (Mobile Asteroid Surface Scout) پرتاب کند. درست است که این سطح‌نشین مانند همتایان قبلی خود قادر نیست پرواز کند یا بالا و پایین بپرد اما می‌تواند با استفاده از دوربین کیفیت بالا، طیف‌سنج فروسرخ، مغناطیس‌سنج و پرتوسنج خود، اطلاعات جزئی بیشتری از ذرات معلق این سیارک به دست آورد.
علاوه بر این خود فضاپیمای هایابوسا۲  قرار است در ماه آینده، سطح ریوگو را لمس کند تا بتواند نمونه‌هایی از سطح سیارک یادشده جمع‌آوری کرده و به زمین بازگرداند.

فرود فضاپیمای ژاپنی هایابوسا۲ (Hayabusa 2) روی یک سیارک
بااین‌وجود ساکنین زمین باید زمان زیادی را تا بازگشت نمونه‌ها صبر کنند چراکه فضاپیمای ژاپنی در بهترین حالت قرار است آذرماه سال بعد، ریوگو را ترک بگوید و تا آذرماه دو سال بعد نیز به کره خاکی نخواهد رسید.
البته دانشمندان علوم فضایی باور دارند که دستاورد‌های این مأموریت ارزش تحمل مشکلات و زمان طولانی را دارد چراکه آن‌ها می‌توانند علاوه بر نمونه‌های از ذرات سطحی سیارک‌ها، دیتای بسیار زیاد و دقیقی از این سنگ‌های فضایی به دست آورند.