هوش مصنوعی کار را برای ایجاد اختلال در جی‌پی‌اس سخت می‌کند

0 473

گروهی شامل هشت مهندس از شرکت ایرواسپیس کورپوریشن (Aerospace Corp) با استفاده از ترکیب پردازش سیگنال و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، توانست با شناسایی و طبقه‌بندی درست بیشترین سیگنال‌های فرکانس رادیویی، جایزه صدهزار دلاری ارتش دلار را به دست آورد.
ارتش آمریکا، پیش از این جایزه‌ای به مبلغ ۱۰۰هزار دلار برای یافتن راه‌حل یک مشکل فزاینده برای فرماندهان در میدان جنگ ارائه داده بود. مسئله این بود که میدان جنگ که پر است از سیگنال‌های الکترومغناطیسی، آیا راهی وجود دارد که بتوان سیگنال‌های ارتباط همرزمان را از سیگنال حملات دشمنان تشخیص داد؟
به نظر این تیم هشت نفره از مهندسان شرکت ایرواسپیس، واقع در ال سگوندوی کالیفرنیا (El Segundo)، بله، چنین روشی وجود دارد. این گروه با به‌دست آوردن روش صحیح تشخیص و طبقه‌بندی بیشترین سیگنال‌های فرکانس رادیویی با استفاده از روشی شامل ترکیب پردازش سیگنال و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، برنده این جایزه شده است.
اداره تقویت سریع ارتش (Army’s Rapid Capabilities Office) حامی مالی این رقابت است که «چالش طبقه‌بندی سیگنال‌های پنهان» نام دارد. اداره تقویت سریع ارتش یک سازمان کوچک است که به دنبال راه هایی برای استفاده از فناوری های تجاری در حل مشکلات نظامی می گردد.
هنگامی که این چالش آغاز شد، ارتش تعداد زیادی از انواع مختلف سیگنال‌های رادیویی را در اختیار ۴۹شرکت کننده در این رقابت قرار داد تا از آن به عنوان «اطلاعات آموزشی» استفاده و الگوریتم‌های خود را ابداع کنند. بعدها ارتش یک مجموعه داده جدید را که هیچ برچسبی نداشت، در اختیار شرکت‌کنندگان گذاشت، تا آنها سیگنال‌ها را تحلیل و شناسایی کنند. تیم هوافضا در نهایت توانست راه‌حلی برای این مشکل بیابد.
برادلی هیراسونا (Bradley Hirasuna)، که بر برنامه‌های فناوری در ایرواسپیس نظارت می‌کند، گفت استفاده از هوش مصنوعی در جنگ الکترونیک می‌تواند به ارتش کمک کند فعالیت‌های دشمنان برای دخالت و دستکاری سیگنال‌های ماهواره‌ای نظامی یا ارتباطات ماهواره‌ای را خنثی کند. به گفته وی، شناسایی سیگنال‌های همرزمان و دشمنان، یک مشکل همیشگی است. او در ادامه گفت: «از آنجا که این سیگنال‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شود، افسران جنگ الکترونیک، مرتب سردرگم می‌شوند و نمی‌توانند از پس این تهدیدات برآیند.»
طبق گزارش‌ها، نیروهای روسی بارها در مناطق جنگی مانند سوریه و شرق اوکراین، برای مختل کردن حملات هواپیماهای بدون سرنشین کنترل شده با جی‌پی‌اس، از پارازیت استفاده کرده‌اند. علاوه بر این پنتاگون نگران حملات الکترونیکی علیه سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای نیز هست.
به طور معمول، واحدهای جنگ الکترونیک ارتش، از وسایل نقلیه زرهی بزرگ استفاده می‌کنند که تعدادی آنتن دارند و با آنتن خود، محیط اطراف را اسکن و سیگنال‌های رادیویی را جستجو می‌کنند. فرمانده با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌تواند تصویری از طیف رادیوفرکانسی روی صفحه نمایشگر لپ‌تاپ تهیه کند و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. هیراسونا می‌گوید: «اگر لازم باشد که سیگنالی سرکوب و محو شود، می‌توانند سیگنال‌های مورد نظر برای نابود کردن را شناسایی کنند. اگر مطمئن باشند که این سیگنال ها، از طرف همرزمان است و برای برقرای ارتباط ارسال شده است، دیگر لازم نیست آن را محو کرد. این راه ارتش برای کمک به افسران جنگ الکترونیک است زیرا طیف رادیوفرکانس بیش از پیش پیچیده می‌شود.»
هیراسونا می‌گوید این شرکت مدت‌های زیادی پیش از اعلام این چالش به موضوع استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای برقراری ارتباط با سیگنال علاقه‌مند بود. او گفت: «ما شاهد ظهور امواج رادیویی تعریف‌شده در نرم‌افزار بودیم. هم اکنون از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای بهره‌برداری از امکانات سیگنال هایی رادیو تولید شده توسط نرم افزار استفاده می شود.»
آندرس ویلا کاسادو (Andres Vila Casado)، یکی از مهندسان این گروه، می‌گوید ایرواسپیس از چندین دهه تجربه خود به عنوان پیمانکار نیروی هوایی در زمینه‌هایی مانند ارتباطات ماهواره‌ای و فناوری اطلاعات استفاده کرده است. وی در ادامه گفت: «ارتش می‌بیند که گوگل و فیس‌بوک دستاوردهای بسیاری در زمینه هوش مصنوعی داشته اند، به همین دلیل می‌خواهد از بعضی از این دستاوردها برای بهبود جنگ افزارهای الکترونیک استفاده کند.» ویلا کاسادو گفت، ارتش به این گروه اعلام کرد قصد دارد پژوهش درباره «سیگنال پنهان» را ادامه دهد.

 
منبع spacenews.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11068
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها