شکارچی جدید سیارات شروع به کار کرد

در هفته جاری، نسل بعدی شکارچی سیاره‌های فراخورشید ناسا، مأموریت علمی خود را آغاز کرد. در ۲۵ جولای ۲۰۱۸، ماهواره بررسی سیارات فراخورشید عبوری(TESS)، در آغاز بررسی دوساله خود به‌منظور یافتن سیارات فراخورشید، با بررسی نزدیک‌ترین و درخشان‌ترین ستارگان موجود در اطراف کره زمین و کشف نشانه‌هایی از تغییر در میزان روشنایی آن‌ها، متوجه شد که یک سیارۀ در حال چرخش از مقابل این ستارگان عبور کرد.

ازآنجاکه تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler) به پایان عمر مفید خود نزدیک شده و به خواب زمستانی می‌رود، TESS مجهز به اینترنت هرگز به فرصتی بهتر ازاین‌دست نخواهد یافت تا بتواند خودی نشان دهد. این ماهواره که در روز ۱۸ آوریل سال جاری از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (cape canaveral) و توسط ماهواره‌بر فالکون ۹ اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد، نه‌تنها جانشین کپلر شده، بلکه نسبت به آن پیشرفت‌هایی نیز داشته است. درحالی‌که کپلر تنها سیارات موجود در عرصه محدودی از آسمان در فاصله ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ سال نوری را جست‌وجو می‌کرد، تس تعداد ۲۰۰ هزار از درخشان‌ترین ستارگان موجود در کهکشان ما که بین ۳۰ تا ۳۰۰ سال نوری از زمین فاصله‌دارند را بررسی خواهد کرد که منطقه‌ای ۴۰۰ برابر بزرگ‌تر از عرصۀ دید کپلر را پوشش می‌دهد.

این کاوشگر از چهار دوربین پیشرفته بهره می‌برد. هرکدام از این دوربین‌ها مجهز به یک حسگر ۱۶.۸ مگاپیکسلی هستند. اگرچه TESS شروع به جمع‌آوری داده‌های علمی خود کرده، اما هنوز هیچ‌چیزی را به زمین مخابره ننموده است. چراکه فضاپیما در حال حاضر در مداری بیضوی به دور ماه با وسعتی در حدود ۱۰۸۰۰۰ تا ۳۷۵۰۰۰ کیلومتر قرارگرفته و مدار فضاپیمای زمین را تنها در هر ۱۳٫۷ روز با شیب ۳۷ درجه نسبت به مدار ماه مشاهده می‌کند.

چنین مداری سبب حصول اطمینان از این امر می‌شود که فضاپیما همواره  ۹۰ درجه خارج از فاز ماه باقی می‌ماند، طوری که میدان گرانشی ماه نمی‌تواند خط سیر TESS را در دهه‌های آینده مختل کند. همچنین، این مدار سبب می‌شود TESS یک تصویر واضح‌تر از تمام آسمان داشته باشد، و اجازه دهد تا این فضاپیما دمای خود را حفظ کرده و کاملاً از کمربند تشعشعی وان آلن دور بماند. متأسفانه، این بدان معنی است که TESS تنها زمانی می‌تواند جزئیات مأموریتش را مخابره کند که کاملاً به زمین نزدیک شده باشد. پس از مخابره اطلاعات، دانشمندان ناسا می‌توانند تجزیه‌وتحلیل‌های لازم را بر روی‌داده‌ها انجام داده و شرایط سیاره‌های مذکور را بسنجند.

پل هرتز (paul hertz)، مدیر بخش اخترفیزیک ناسا، می‌گوید: «من واقعاً هیجان‌زده هستم چراکه شکارچی سیاره‌های فراخورشید جدید شروع به کنکاش فرای منظومه شمسی نموده و شاید این امر بتواند سبب کشف دنیاهای جدیدی شود. اکنون‌که می‌دانیم در کیهان ما سیارات بیشتری نسبت به ستارگان وجود دارند، وظیفه‌داریم این دنیای عجیب‌وغریب جدید را کشف کنیم.»

منبع بیگ بنگ