1397/05/15

بزرگترین روح جهان در فضا

تلسکوپ فضایی اسپیتزر ( Spitzer) به‌تازگی عکس جدیدی به ثبت رسانده است که نشان‌‌دهنده بقایای یک ستاره منفجر شده یا ابرنواختر ( supernova) است.
بزرگترین روح جهان در فضا

پرجرم‌ترین ستاره‌های عالم، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر به پایان می‌برند. یک ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ شروع به خاموش شدن می‌کند. آن‌گاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند و در پس خود یک هستهٔ کوچک نوترونی به جای می‌گذارد.
این ابرنواختر که در تصویر مشاهده می‌شود، باقی مانده بزرگترین ابرنواختر در راه شیری در فاصله ۱۵۰ سال نوری است و یکی از قدیمی‌ترین انفجارها است.
ناسا این تصویر را به شکل یک روح تشبیه کرده است.
اخترشناسان تخمین زده‌اند که انفجار اصلی ممکن است ۸۰ هزار سال تا یک میلیون سال گذشته اتفاق افتاده باشد.
تلسکوپ فضایی اسپیتزر( Spitzer) یکی از چهار تلسکوپ مهم ناسا است.
به گفته ناسا، دیگر تلسکوپ‌های مهم این آژانس تلسکوپ هابل( Hubble Space Telescope )، تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا (Chandra X-ray Observatory) و رصدخانه پرتوی گامای کامپتون ( Compton Gamma-Ray Observatory) هستند.
در ۲۵ آگوست سال جاری، تلسکوپ فضایی اسپیتزر ۱۵ سالگی خود را جشن خواهد گرفت. این درحالی است که این تلسکوپ برای فعالیت پنج ساله در فضا، طراحی و ساخته شده بود.
این تلسکوپ فضا را با نور مادون قرمز رصد می‌کند و ما را در فهم بهتر کیهان کمک می‌کند.