1397/05/08

جدیدترین شکارچی ناسا کشف سیاره های مشابه زمین را آغاز کرد

ماهواره تس (TESS) ناسا ماموریت خود برای شکار سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت را آغاز کرده است. در سال‌های اخیر کشف سیارات مشابه زمین به هدفی هیجان‌انگیز برای علاقمندان به فضا تبدیل شده و حالا جدیدترین تلسکوپ ناسا ماموریت خود برای کشف سیاره‌های خارج از منظومه شمسی را شروع کرده که مثل زمین به دور یک ستاره...
جدیدترین شکارچی ناسا کشف سیاره های مشابه زمین را آغاز کرد

در سال‌های اخیر کشف سیارات مشابه زمین به هدفی هیجان‌انگیز برای علاقمندان به فضا تبدیل شده و حالا جدیدترین تلسکوپ ناسا ماموریت خود برای کشف سیاره‌های خارج از منظومه شمسی را شروع کرده که مثل زمین به دور یک ستاره گردش می‌کنند و امکان حیات در آن‌ها وجود دارد.
تلسکوپ فضایی تس که به صورت ویژه برای بررسی سیاره‌های نزدیک منظومه شمسی طراحی شده کار خود را از چهارشنبه هفته قبل آغاز کرده است. این ماهواره داده‌های ابتدایی را در روزهای آتی به زمین ارسال کرده و پس از آن هر ۱۳.۵ روز نتایج مشاهدات خود را مخابره خواهد کرد.
پل هرتز، مدیر بخش اختر فیزیک ناسا، با اعلام خرسندی از آغاز بررسی‌های این ماهواره می‌گوید: «با توجه به احتمال بیشتر بودن تعداد سیاره‌ها نسبت به ستاره‌ها انتظار می‌رود که شاهد کشف سرزمین‌هایی عجیب و جالب باشیم.»
ماهواره تس جایگزینی برای تلسکوپ فضایی کپلر خواهد بود که طی دو ماموریت ۲۶۵۰ سیاره فراخورشیدی تایید شده را شناسایی کرد. با این حال برخلاف کپلر که تنها بخش محدودی از آسمان را بررسی می‌کرد، این ماهواره به لطف بهره‌گیری از چهار دوربین واید در زوایای مختلف، توانایی رصد ۸۵ درصد از آسمان اطراف دارد و در مداری نزدیک به منظومه شمسی، دویست هزار ستاره را برای یافتن سیارات احتمالی در اطراف آن‌ها بررسی خواهد کرد.
بر اساس پیش بینی‌های تیم طراح تس این ماهواره حداقل ۱۶۰۰ سیاره فراخورشیدی جدید را شناسایی می‌کند که اندازه برخی از آن‌ها مشابه زمین خواهد بود. پس از یافتن سیارات دیگر تلسکوپ‌های پیشرفته‌ای نظیر جیمز وب که در سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب می شود، احتمال وجود حیات در آن‌ها را بررسی خواهند کرد.