1397/05/10

تصویر ناسا از گرداب شکوفه های جلبک در دریای بالتیک

ناسا تصویری از یک گرداب شکوفه‌های جلبک در دریای بالتیک منتشر کرده است. قطر این گرداب حدود ۱۵مایل و به اندازه محله منهتن در نیویورک است. هرساله جلبک‌ها در حوضچه‌های شمال اقیانوس آتلانتیک و اقیانوس‌های قطبی گسترده می‌شوند و شکوفه‌های آن صدها و گاهی اوقات هزاران کیلومتر را در بر می‌گیرد. اما تابستان امسال...
تصویر ناسا از گرداب شکوفه های جلبک در دریای بالتیک

هرساله جلبک‌ها در حوضچه‌های شمال اقیانوس آتلانتیک و اقیانوس‌های قطبی گسترده می‌شوند و شکوفه‌های آن صدها و گاهی اوقات هزاران کیلومتر را در بر می‌گیرد. اما تابستان امسال شکوفه‌های جلبک به طرز بی‌سابقه‌ای در منطقه اسکاندیناوی بسیار زیاد شده‌اند.
درهرحال در عکس ناسا، قطر این شکوفه‌های جلبک در حال چرخش حداقل ۱۵ مایل است. به عبارت دیگر ابعاد آن به اندازه محله منهتن در نیویورک است. دانشمندان هنوز  نمی دانند چه چیزی این اشکال عجیب را به وجود می‌آورد اما به‌طور معمول آب‌های خنک‌تر و حاوی مواد مغذی به رشد  گیاهان دریایی و فیتوپلانکتون‌ها در آب کمک می‌کنند.
این در حالی است که طی سال‌های اخیر رشد جلبک‌ها در دریای بالتیک به ظهور  مناطق مرده در حوضچه منجر شده است.
جلبک‌ها، فیتوپلانکتون و کاینوباکتری‌ها  مواد مغذی آب را مصرف می‌کنند و در حجم وسیعی تکثیر می‌شوند و اکسیژن آب را از بین می‌برند.
طبق تحقیقات دانشمندان در دانشگاه تورکو در فنلاند در سال جاری مناطق مرده حدود ۷۰ هزار کیلومتر مربع گسترده شده است.
از سوی دیگر مقامات بهداشت لهستان اعلام کرده‌اند چند ساحل  در دریا بالتیک را تعطیل کرده‌اند زیرا موج گرما به گسترش جلبک‌های سمی منجر شده است.

تفریح و سرگرمی در فضا | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |