یک نیروی مرموز کهکشان راه شیری را هل می‌دهد!

4 15,842

شاید مانند یک فیلم علمی-تخیلی به‌نظر برسد؛ موجودی مرموز، فراتر از مرزهای کهکشان راه شیری وجود دارد که با نیرویی باورنکردنی به ما فشار می‌آورد. دقیقا نمی‌دانیم که این نیروی مرموز چیست و چه مدت در آنجا بوده است. اما نام آن را می‌دانیم؛ دافع دوقطبی (Dipole Repeller). البته جای نگرانی هم نیست! زیرا چنین امری فقط نتیجه طبیعی از روند معمول شکل‌گیری ساختارهایی است که ۱۳.۸ میلیارد سال پیش در جهان اتفاق افتاده است.

در واقع ترسیم همسایگی محلی ما از کیهان به‌نوعی دشوار است، چون غبار موجود در کهکشان راه شیری دید ما را تار می‌کند و بنابراین باید به ترفندهای نجومی عجیبی مانند نقشه‌برداری‌های حساس فروسرخ و رادیویی متوسل شد تا درکی از آنچه روی می‌دهد داشته باشیم. آیا با کهکشان همسایه راه شیری به نام آندرومدا (Andromeda) آشنا هستید؟ برای اطلاع از موقعیت کهکشان آندرومدا در آسمان ایران و رصد آن کلیک کنید.

با این ترفندها بود که دانشمندان توانستند ابرخوشه کهکشانی شیپلی (Shapley)، نزدیک‌ترین همسایه ابرخوشه لانیاکیا  (Laniakea)، را شناسایی کنند. جرم ابرخوشه شیپلی آن‌قدر چشمگیر است که کشش گرانشی را بر کل این منطقه از فضا اعمال می‌کند و بنابراین هر کهکشانی، ازجمله راه شیری، در آن جهت حرکت می‌کنند.

اما جرم تخمینی ابرخوشه شپلی به تنهایی ممکن است برای توضیح سرعت ما کافی نباشد و علاوه بر کشش آن، باید چیز دیگری هم وجود داشته باشد؛ فشاری که از جهت مخالف وارد می‌شود. این نیرو، دافع دوقطبی است؛ یک فضای خالی فرضی و ابرحفره احتمالی که نسبت به ابرخوشه شپلی در سمت مقابل کهکشان راه شیری قرار دارد.

مرکز کهکشان راه شیری
تصویر تلسکوپ ناسا از مرکز کهکشان راه شیری

همان‌طور که شپلی با گرانش عظیم خود ما را می‌کشد، دافع دوقطب ما را هل می‌دهد. اما این نیروی مرموز چطور کار می‌کند؟

نحوه کارکرد این نیروی مرموز

درباره موضوع این طور فرض کنید؛ یک حفره در چیزی مانند قطعه چوبی با ساختار بزرگ‌ مقیاس کیهان ایجاد کرده‌اید. اگر چیزی را نزدیک آن حفره قرار دهید، یک کشش گرانشی در هر جهت به جز حفره احساس می‌شود.

بنابراین تمایل به دور شدن از حفره را دارد، زیرا خود آن حفره نمی‌تواند تاثیر گرانشی بگذارد. بدین ترتیب به‌ نظر می‌رسد که سوراخ، یا فضای خالی، در حال دفع جسم است، حتی اگر صرفا در آنجا وجود داشته باشد و به معنای واقعی کلمه هیچ کاری انجام ندهد. این دافع دو قطبی است و عاملی مهم در حرکت کهکشان راه شیری در کیهان محسوب می‌شود.

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67131
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ترانه
ترانه
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

خوش به حال این فضانورداها،کاوشگرها،کاش منم میتونستم برم و این همه اسرار و شگفتی رو از نزدیک نظاره کنم ،🤔🧐

حسن
حسن
1 سال قبل

همان نیرویی که چرخه ریزترین ملکول عالم انجام می دهد چرخه غیر قابل تصور تر از نگاه ما انسان را نیز انجام می دهد

پرهام
پرهام
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

بعضی وقتا که به روز مررگی زندگی سخت میشه و بیزار از ادم و عالمم فقط عظمت کهکشان راه شیری بهم نشون میده که چقدر همه چی بی ارزش ولی من فراموش کردم. بماند که میلیاردها کهکشان داریم که میلیاردها ستاره وجود داره و همه این عظمت در مقابل خدا به اندازه گرده گلی هم نیست

رضا
رضا
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

فرشتگان موکل الهی هستن