دانشمندان برای اولین بار در خاک ماه گیاه پرورش دادند

1 1,363

دانشمندان برای اولین بار موفق شدند در خاکی که طی ماموریت‌های آپولو از ماه جمع‌آوری شده بود، گیاه پرورش دهند. این دستاورد محققان را یک قدم برای تامین غذا در فضا طی ماموریت‌های طولانی‌ مدت آتی نزدیک‌تر کرد. خاک ماه به شکل سنگ‌پوشه (Regolith) بوده که ماده‌ای سست و غبارآلود است و در اثر بمباران مداوم سنگ‌های ماه توسط ریزشهاب‌سنگ‌ها ایجاد می‌شود.

دانشمندان دانشگاه فلوریدا (University of Florida) آمریکا برای این منظور سامانه‌ای ایجاد کردند که در آن چاهک‌های کوچک نمونه با مقداری خاک، پر شده و از زیر با آب تغذیه می‌شدند. آن‌ها گیاه آرابیدوپسیس (Arabidopsis) را به‌ عنوان گیاه آزمایشی انتخاب کردند؛ چون استفاده از یک گیاه کاملا شناخته‌شده به پژوهشگران امکان می‌داد ژن‌های فعال در مواد مختلف را ردیابی کنند.

در همین رابطه بخوانید: پختن و خوردن غذا در فضا چگونه انجام می‌شود؟+فیلم

پرورش گیاه در خاک ماه

بعد از دو روز شاخه‌های سبز رنگی ظاهر شدند، اما نتایج از روزهای ششم به بعد نشان می‌داد که گیاهان در مقایسه با شرایط مشابه زمینی و حتی خاک شبیه‌سازی‌شده ماه (JSC-1A)، سالم نیستند. همچنین سرعت رشد آن‌ها بسیار آهسته‌تر بود و ریشه‌های کوتاه‌تری داشتند. نتایج روند رشد در روزهای بعدی بیانگر این بود که گیاهان تنشی در رشد داشته و به محیط خشن و متفاوتی که در آن رشد کرده‌اند، واکنش نشان داده‌اند.

گیاه ماه
خاک لوله‌‌های آزمایش سمت چپ، شبیه‌ساز خاک ماه و خاک لوله‌‌های سمت راست، خاک ماه

این تیم اکنون قصد دارد گیاهان دیگری را در خاک ماه بکارد تا میزان پاسخ آن‌ها به شرایط جدید را بررسی کند. مطالعه مذکور  همزمان با پیشبرد برنامه آرتمیس (Artemis) ناسا با هدف فرستادن انسان‌ها به ماه تا سال ۲۰۲۵ انجام شده است.

منبع digiato digikala isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=66367
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کهکشان
کهکشان
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

در آینده‌ای نزدیک زمین دچار خشکسالی شدید و زلزله های بزرگ و مخرب میشه وانسان ناگزیر به سفر به یه کره ای دیگه میشه تا اون موقع امکانات و وسایل به اندازه ای پیشرفت میکنه که تعداد زیادی از انسان‌ها بتوانند درکره ماه زندگی کنند