بارش شهابی اژدهایی را امشب رصد کنید

0 590

کارشناس نجوم از رصد بارش شهابی اژدهایی در آسمان امشب (۱۶ مهر) خبر داد و گفت: «پیش بینی شده این بارش شهابی امسال ۴۰ تا۵۰ شهاب در ساعت داشته باشد که شهاب‌های پر نور را می‌توان با چشم غیر مسلح رصد کرد.»

علی آزادگان با اشاره به بارش شهابی اژدهایی اظهار کرد: «کانون این بارش شهابی در صورت فلکی اژدها قرار دارد و منشأ شهاب‌های این بارش، دنباله‌دار جیاکوبینی-زینر (Giacobini-Zinner) است.» این کارشناس نجوم با بیان اینکه این دنباله‌دار، هر ۶.۶ سال به دور خورشید می‌گردد، خاطر نشان کرد: «تعداد شهاب‌های بارش شهابی اژدهایی معمولاً کم هستند ولی گاهی نیز تعداد شهاب‌ها به چند صد شهاب در ساعت می‌رسد. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۰ تعداد شهاب‌ها به ۶۰۰ عدد در ساعت رسید.»

به گفته وی، رصد بهتر این بارش شهابی به دور از آلودگی نوری شهری امکان‌پذیر است و با تاریک شدن هوا کم‌کم شهاب‌ها در آسمان ظاهر می‌شوند، اما انتظار می‌رود که پس از نیمه‌شب تعداد شهاب‌ها بیشتر شود.

گفتنی است بارش شهابی اژدهایی (Draconid meteor shower) هرساله در اواسط مهر ماه (اکتبر) روی می‌دهد و معمولاً بین روزهای شانزدهم و هجدهم مهر به اوج می‌رسد. بهترین شرایط برای رصد بارش شهابی اژدهایی، آسمان صاف و آلودگی نوری کم است.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14121
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها