افتتاح رصدخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم

0 839

رصدخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم با حضورمعاون استاندار وفرماندارجهرم، مدیر حوزه علمیه جهرم، امام جمعه قطب آباد و جمعی از مسئولان محلی، استادان وعلاقه‌مندان علم نجوم افتتاح شد.
برای احداث این رصدخانه مبلغ 2میلیارد و 20میلیون ریال هزینه شده است که مبلغ 700میلیون ریال آن را خیر رحیمیان تقبل کرده است. رصدخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم بر روی سکویی دایره‌ای شکل به مساحت 300 متر مربع و به ارتفاع 2 متر از سطح زمین و با زیر بنای 35 متر مربع و به شکل شش ضلعی ساخته شده است.
با توجه به قرار گرفتن واحد جهرم در خارج شهر و ویژگی جغرافیایی جهرم در رصد آسمان به‌ویژه در بحث استهلال انتظار می رود که این رصدخانه بتواند پاسخگوی نیازهای علمی منطقه در این زمینه باشد.

پس از پیشنهاد اولیه گروه فیزیک دانشگاه مبنی براحداث رصدخانه و موافقت هیئت رئیسه دانشگاه به دستور دکتر سید کوروش سرورزاده، رئیس واحد، کارگروهی به منظور عملیاتی کردن آن تشکیل شد .
این کارگروه پس از تحقیق و بررسی گسترده از رصدخانه‌های موجود در کشور در نهایت با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و هزینه‌ها، طرحی جامع را ارائه داد و در این راه از استادان متخصص در این زمینه و استادان گروه معارف دانشگاه بهره برد و برای تامین بخشی از هزینه این طرح، موضوع در کمیته خیرین دانشگاه مطرح شد.

تجهیز گنبد رصدخانه به سیستم کنترل از راه دور هوشمند وتبدیل آن به یک رصدخانه روباتیکی منحصر به فرد و تشکیل انجمن نجوم فعال در شهرستان و کارگاه‌های آموزشی و تحقیقاتی برای گروه‌های مختلف علمی از جمله اهداف و چشم اندازهای پیش روی این رصدخانه است.

منبع خبرگزاری آنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5818
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها