1396/08/17

کنایه فیروز نادری به ساختار آموزشی ایران!

چندی پیش در روستای "کفچرین" استان ارومیه یک دبیرستان دوره اول به نام "دکتر فیروز نادری" تأسیس شد. این مدرسه اولین دبیرستان دوره اول در این روستا محسوب می‌شود و تا سال گذشته تنها یک دبستان در این روستا وجود داشت. به گزارش ایسنا، نکته جالب‌توجه در رابطه با این مدرسه این است که واکنش فیروز نادری را نیز...
کنایه فیروز نادری به ساختار آموزشی ایران!

به گزارش ایسنا، نکته جالب‌توجه در رابطه با این مدرسه این است که واکنش فیروز نادری را نیز در پی داشته است.
این دانشمند ایرانی ناسا در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در روستای کفچرین در نزدیکی ارومیه در استان آذربایجان در ایران، پیش‌ازاین هیچ کلاسی برای پایه‌های بالاتر از ششم تأسیس نشده بود.
نادری در ادامه نوشته است: دکتر محسن منصوری خیر مدرسه‌ساز ایرانی در این روستا یک دبیرستان ساخته است و با نهایت تواضع نام من را برای این دبیرستان انتخاب کرده است.
آنچه دراین‌بین واکنش نادری را جذاب‌ می‌کند این است که مسئول سابق آزمایشگاه پیشرانش جت(JPL) ناسا، نام‌گذاری یک دبیرستان در یک روستا را حتی از نام‌گذاری دانشگاه تهران به نام خودش بسیار ارزشمندتر و غرورانگیزتر می‌داند.
نادری در این رابطه می‌گوید: به نظر می‌رسد که در ایران به‌اندازه کافی دانشگاه وجود دارد اما در بسیاری از مناطق دانش‌آموزان به ابتدایی‌ترین لوازم و مدارس برای تحصیل دسترسی ندارند و این نشان‌دهنده یک نقص در سیستم آموزش کشور است و من بسیار خوشحال هستم که نامم را برای یک دبیرستان در یک روستا برگزیده‌اند و اگر این اتفاق حتی در رابطه با دانشگاه تهران برای من می‌افتاد تا این حد برایم غرورانگیز نبود.
فیروز مایکل نادری معاون پیشین مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیش‌رانش جت در ناسا و مدیرکل اکتشافات منظومه خورشیدی (از ۱۵ اوت ۲۰۱۱) بوده است.
فیروز نادری در ۵ فروردین ۱۳۲۵ در شیراز به دنیا آمد. وی تحصیلات متوسطه خود را در ایران به پایان رساند و پس‌ازآن به ایالات‌متحده آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق پی گرفت. وی دوره کارشناسی خود را در دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به پایان رساند.
نادری، پس از پایان تحصیل به ایران بازگشت و ضمن گذراندن خدمت سربازی، مدتی در مرکز سنجش‌ازدور ایران فعالیت کرد. وی در مدت همکاری خود با ناسا مشاغل فنی و مدیریتی متعددی را درزمینهٔ ماهواره‌های مخابراتی متحرک، رادارهای سنجش‌ازدور، رصدخانه‌های تحقیقاتی اخترفیزیک، اکتشاف مریخ و سایر اجرام منظومه شمسی بر عهده داشت.
نادری از سال ۱۹۹۶ مدیر برنامه منشأ حیات ناسا بود. وی در سال ۱۹۷۶ به آزمایشگاه پیشرانش جت پیوست و به‌عنوان مدیر آزمایش‌های پروازی علوم فضا و مدیر طرح تعرق‌سنج (Scatterometer) ناسا به کار پرداخت. علاوه بر این‌ها وی در مرکز مدیریت ناسا، سرپرستی برنامه فناوری ارتباطات پیشرفته ماهواره‌ای را بر عهده داشت و در آزمایشگاه پیشرانش جت نیز مدیر برنامه ماهواره‌های متحرک بود. وی از سال ۲۰۰۰ نیز مدیریت برنامه تازه تأسیس برنامه مریخ را بر عهده گرفت. وظیفه مرکز برنامه مریخ آن است که تمام تحقیقات مربوط به مریخ را هدایت و برنامه‌ریزی کند.
وی، در فروردین‌ماه ۱۳۷۹ به سمت مدیر پروژه‌های اکتشاف مریخ منصوب شد. در پی موفقیت کاوشگرهای مریخ، نادری به سمت معاون و مدیر ارشد برنامه‌ریزی مرکز آزمایشگاه پیشرانش جت، از مهم‌ترین مراکز فضایی ناسا منصوب شد و در سمت جدید به‌عنوان مسئول طراحی برنامه‌ها و راهبردهای مرکز، تجاربش در مأموریت‌های مریخ را در مطالعه سایر بخش‌های جهان از زمین تا کهکشان‌های دور به کار بسته‌ است. وی همچنین مسؤولیت طراحی چشم‌انداز راهبردی پنج‌تا ۲۰ ساله آزمایشگاه پیشرانش جت را بر عهده دارد. وی هم‌اکنون (از سال ۲۰۱۱) به سمت مدیر پژوهش‌های رباتیک منظومه خورشیدی منصوب‌شده‌ است.
وی به همراه انوشه انصاری به نمایندگی از اصغر فرهادی در مراسم هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار‏ در سال ۲۰۱۷ شرکت کرد.
شهرت نادری بیشتر به خاطر دو کاوشگر مریخ یعنی «روح» و «فرصت» بوده‌ است که با مدیریت او اطلاعات زیادی ازجمله امید بیشتر به وجود حیات در مریخ را به بشر داد. او، فروردین‌ماه ۱۳۷۹ در شرایطی که چندین مأموریت متوالی سازمان فضایی ناسا در پرتاب فضاپیما به‌سوی مریخ با شکست مواجه شده بود، به مدیریت برنامه‌های اکتشافات مریخ منصوب شد و توانست در طی چهار سال، ۳ مأموریت مهم ازجمله پرتاب دو کاوشگر مریخ‌نورد «روح» و «فرصت» را با موفقیت به انجام رساند. دریافت بالاترین نشان سازمان فضایی ناسا در بهمن‌ماه گذشته و انتخاب وی به‌عنوان مؤثرترین فرد ایالات‌متحده در سال قبل از دیگر افتخارات او است