شکل کار با دانشگاه‌ها در پروژه‌های ساخت ماهواره تغییر کرده است

0 959

سرپرست معاونت فناوری فضایی سازمان فضایی ایران گفت: بر‌اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان شهریور ماه سال جاری طراحی مفهومی ماهواره پارس 1 انجام می‌شود.

مجتبی سرادقی افزود: ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی از برنامه‌های راهبردی ما در حوزه ماهواره‌هاست  که در حوزه ماهواره‌های مخابراتی ناهید 1 در مرحله تحویل‌گیری قرار دارد و قرارداد ناهید 2 نیز منعقد شده است. وی گفت: در سال‌های گذشته این سازمان ساخت ماهواره‌های سنجشی را به 3 دانشگاه علم و صنعت، شریف و امیر کبیر واگذار کرده بود  که در سطح آزمایشگاهی کاربرد داشتند و عملیاتی نبودند.
سرادقی ادامه داد: پروژه دانشگاه صنعتی شریف، ماهواره دوستی بود که در مرحله پرتاب است و ماهواره ظفر در دانشگاه علم و صنعت تولید شد و محصول دانشگاه امیرکبیر، ماهواره پیام بود که رونمایی شده است. تمام این فعالیت‌ها، تجربیات کشور در حوزه ماهواره‌های سنجشی در چند سال گذشته است. وی گفت: هر ماهواره در مسیر قرارگرفتن در مدار خود دارای چندین محصول است که از طراحی آغاز می‌شود و نخستین مدلی که از ماهواره ساخته می‌شود، مدل مهندسی آن است که برای شرایط فضایی هنوز آماده نیست و در این مرحله یک رونمایی انجام می‌شود و مرحله بعد ساخت مدل کیفی است و در انتها نیز مدل پروازی آن ساخته می‌شود تا در مدار قرار گیرد.  وی با بیان تجربیاتی که در حوزه ساخت ماهواره‌های سنجشی به دست آمده است، گفت: با توجه به سوابقی که در این زمینه بود، مقرر شد شکل کار با دانشگاه‌ها تغییر کند و هر کدام از دانشگاه‌ها در زمینه‌ای از ساخت ماهواره همکاری داشته باشند و نتیجه کار در جایی به‌صورت متمرکز تبدیل به محصول شود. سرادقی افزود: در چند سال گذشته ماهواره‌ها با کاربرد تحقیقاتی ساخته می‌شدند در صورتی ما در‌حال‌حاضر نیاز به ساخت ماهواره‌های عملیاتی داریم؛ اما ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های یک دانشگاه برای این کار کافی نیست. وی درباره پروژه ماهواره پارس 1 گفت: مهم‌ترین دستاورد این پروژه انجام آن ازطریق بخش خصوصی است.

منبع آی تی آنالیز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2050
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها