کشف یک ماده معدنی عجیب از درون یک شهاب‌سنگ

0 1,016

اخیراً یک ماده معدنی فرازمینی که تاکنون مشابه آن بر روی زمین یافت نشده از درون یک شهاب‌سنگ کشف شده است و محققان با آزمایش بر روی آن دریافتند که این کانی ترکیبی از آهن و کاربید است. این ماده معدنی عجیب در واقع از درون شهاب‌‌سنگی که نزدیک به ۷۰ سال پیش پیدا شده بود، کشف گردید. دانشمندان تأکید دارند که این کانی بر روی زمین به‌صورت طبیعی ساخته نمی‌شود و فقط از طریق فرایندهای مصنوعی قابل تولید است.

شهاب‌سنگی که این ماده معدنی از دل آن بیرون آمد شهاب‌سنگ ودربورن (Wedderburn) است که برای نخستین بار در سال ۱۹۵۱ در نزدیکی شهر ودربورن در ایالت ویکتوریای استرالیا پیدا شد و هم‌اکنون در موزه ویکتوریا (Museums Victoria) از آن نگهداری می‌شود. شهاب سنگ ودربورن در زمان کشف به‌اندازه یک لیمو بود و تنها ۲۱۰ گرم وزن داشت. پژوهشگران سراسر دنیا مدت‌هاست مشغول مطالعه برش‌هایی از آن بوده‌اند تا بدانند از چه ساخته شده و از کجا آمده است.

این کانی از الگوی خاصی از اتم‌های آهن و کربن تشکیل شده است و پژوهشگران آن را ادسکاتیت (Edscottite) نام‌گذاری کرده‌اند که از نام ادوارد اسکات (Edward Scott)، کیهان‌شیمیدان دانشگاه هاوایی (University of Hawaii)، گرفته شده است. وی اولین کسی بود که این کانی را در شهاب‌سنگ کشف و ترکیب شیمیایی آن را در اوایل دهه ۱۹۷۰ تعیین نمود؛ اما این دانشمند قادر نبود تا ساختار بلوری آن را تعیین کند.

احتمال می‌رود منشأ شهاب‌سنگ ودربورن یک سیارک باشد که از مسیر خود منحرف و با زمین برخورد کرده است. همچنین به احتمال زیاد این سیارک باقیمانده یک سیاره است که در منظومه شمسی اولیه با سایر اجرام آسمانی برخورد داشته است. ادسکاتیت هنگامی شکل می‌گیرد که یک شهاب‌سنگ غنی از آهن و نیکل، مانند شهاب‌سنگ ودربورن به آرامی خنک شود.

هر ماده معدنی روایت خاص خود را دارد و هر کانی فرازمینی نشان‌دهنده یک محیط شکل‌گیری متمایز است که می‌تواند بینش‌هایی در مورد فرآیندهای فعال در سحابی‌های خورشیدی، سیارک‌ها، ماه و مریخ و فضای بیرون از جو به انسان ارائه دهد. به هر حال این کانی همچنان اسرار ناگفته‌ای دارد و پژوهشگران سعی دارند تا آنجا که ممکن است از آن رمز گشایی کرده و اسرار بیشتری از این کانی را برملا نمایند. بخش عظیم شهاب‌سنگ مورد بررسی قرار گرفته، تا حدی که فقط حدود یک سوم نمونه اصلی هنوز دست‌نخورده باقی مانده است.

گفتنی است نوع مصنوعی آهن کاربید که در اثر ذوب آهن ایجاد می‌شود برای دهه‌هاست که شناخته شده، اما این کانی به صورت طبیعی وجود ندارد. رقم کانی‌های کشف‌شده در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار است اما تنها ۶هزارتا از آن‌ها به صورت طبیعی ساخته می‌شوند. اکتشافاتی از این دست دانش ما را از دنیای اطرافمان غنی‌تر خواهند ساخت و در این میان شهاب‌سنگ ودربورن می‌تواند برای ما یک روشنایی در دل تاریکی هزارتوی علم نجوم به‌‌حساب آید.

منبع گجت نیوز