ملاقات ماه و چشم‌گاو در آسمان صبحگاهی ۲۳‌آبان

0 667

در آسمان صبحگاهی ۲۳آبان، ستارۀ دبران به نزدیک‌ترین فاصلۀ خود با ماه خواهد رسید. مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، دراین‌باره اظهار کرد: «در ساعت ۷ و ۲۲ دقیقه پنج‌شنبه ۲۳‌آبان ستاره مشهور دبران (Aldebaran) یا چشم گاو در ۳ درجه جنوب ماه قرار خواهد گرفت.»

وی با بیان اینکه این پدیدۀ نجومی در وضعیت نور روز رخ خواهد داد، گفت: «همچنین در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه ۲۵آبان سیاره تیزپای عطارد یا تیر (Mercury) به کمترین فاصله با خورشید می‌رسد و در این روز، ماه به گره صعودی رسیده و بالاتر از مدار زمین قرار می‌گیرد.» به گفتۀ عتیقی رسیدن ماه به گره صعودی در ساعت ۱۲ و ۱۸ دقیقه این روز رخ می‌دهد.

دبران درخشان‌ترین ستارۀ صورت فلکی گاو (Taurus) است. این ستاره یک غول سرخ است و به دنبال خوشۀ پروین (Pleiades) می‌گردد و مانند ستاره‌های خوشۀ پروین در حال دورشدن از زمین است. این ستاره، سیزدهمین ستارۀ درخشان آسمان است. دبران ۲۵ مرتبه بزرگ‌تر از خورشید و ۱۵۰ برابر درخشنده‌تر از آن است. ستارگان تشکیل‌دهندۀ صورت فلکی گاو یک خوشۀ ستاره‌ای باز به نام خوشه قلائص هستند، ولی دبران جزو این مجموعه نیست.

گفتنی است خوشۀ باز به ترکیبی پراکنده از ده تا چند صد ستاره جوان یا حتی بیشتر که از یک سحابی و تقریباً در یک زمان به‌وجود آمده اطلاق می‌شود؛ ستاره‌هایی که دارای ارتباط گرانشی ناچیزی با یکدیگر هستند.

این ستاره از کلمۀ عربی «الدبران» به معنی «دنباله‌رو» است، زیرا خوشه‌های ستاره‌ای پروین و قلائص را در آسمان دنبال می‌کند. دبران در طول تاریخ، مدال درخشان‌ترین ستاره را داشته؛ اما به دلیل دور شدن از ما، دچار افت قدر (درخشندگی) شده است و در حال حاضر قدر ظاهری آن ۰.۸۴ است.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14351
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها