1398/08/18

پدیده همنشینی سیاره ناهید و یک ابرغول سرخ در آسمان امشب

آسمان امشب شاهد پدیده نجومی همنشینی سیاره ناهید با ستاره قلب‌العقرب (Antares) خواهد بود. مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در این باره گفت: «در ساعت ۲۲ و ۴۸ دقیقه امشب ۱۸ آبان ملکه آسمان شامگاهی یعنی سیاره ناهید در ۳.۸ درجه‌ای شمال ستاره قلب‌العقرب قرار خواهد گرفت.»
پدیده همنشینی سیاره ناهید و یک ابرغول سرخ در آسمان امشب

آسمان امشب شاهد پدیده نجومی همنشینی سیاره ناهید با ستاره قلب‌العقرب (Antares) خواهد بود. مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، در این باره گفت: «در ساعت ۲۲ و ۴۸ دقیقه امشب ۱۸ آبان ملکه آسمان شامگاهی یعنی سیاره ناهید در ۳.۸ درجه‌ای شمال ستاره قلب‌العقرب قرار خواهد گرفت.»

وی ادامه داد: «با توجه به غروب این اجرام در این ساعت، بهتر است رصدگران برای رؤیت این پدیده نجومی تا قبل از ساعت ۱۷ و ۴۵ دقیقه که لحظه غروب این اجرام در افق غربی آسمان است، اقدام کنند.»

سیاره زهره یا ناهید (Venus) دومین سیاره زمین‌سان منظومه شمسی بوده و مدار آن در میان مدارهای زمین و عطارد قرار گرفته‌ است. این سیاره از نظر مداری، نزدیکترین فاصله به زمین را دارد و بعد از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی است که به هنگام شب در آسمان زمین دیده می‌شود. سطح سیاره زهره بسیار گرم و اتمسفر آن مملو از دی‌اکسیدکربن است و همین امر موجب شده تا فضایی مسموم و کشنده داشته باشد؛ از این رو تاکنون هیچ موجود زنده‌ای بر سطح سیاره زهره یافت نشده است.

ستاره قلب‌العقرب نیز درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی عقرب یا کژدم (Scorpius) است. این ستاره یک ابرغول سرخ و یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان به شمار می‌رود. ابرغول‌های سرخ (Red supergiants) ستارگان ابرغول رده‌های طیفی K و M هستند و بزرگترین ستارگان کیهان محسوب می‌شوند.

افراد | مسعود عتیقی