سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی مرداد

0 1,203

مریم فخیمی: آسمان شب‌های مرداد 97 پر از رویدادهای رصدی است. طولانی‌ترین خسوف قرن، بارش شهابی برساوشی و رسیدن مریخ به مقابله از جمله این رخدادها است.

حکایت صورت فلکی قوس
در نخستین شب‌های مرداد درارتفاع کمی از نیمه جنوبی آسمان، می‌توانید صورت فلکی قوس را مشاهده کنید. قوس در نزدیکی صورت فلکی عقرب واقع است.
یونانی‌ها به آن عنوان کماندار داده بودند، موجودی نیمی انسان، نیمی بز که بالاتنه انسان و پایین تنه اسب معرفی شده است.صورت فلکی کماندار یا قوس در یکی از مکان‌های جالب آسمان جای گرفته: مرکز کهکشان راه شیری. این صورت فلکی به راحتی قابل مشاهده است، چرا که درخشان‌ترین ستارگان تصویری شبیه قوری بر پهنه آسمان ایجاد کرده‌اند.

اگر می‌خواهید این قهرمان آسمانی را ببینید، ابتدا باید یک مکان تاریک پیدا کنید. این شبها اگر به جایی واقعا تاریک بروید، بخشی پرنور از کهکشان راه‌شیری را خواهید دید که در سراسر آسمان کشیده شده است. این نوار پرنور درحقیقت از ستارگان بسیاری تشکیل شده و محل تقریبی مرکز راه‌شیری درون مرزهای صورت فلکی قوس قراردارد.
مثلث تابستانی راهنمای دیگری برای یافتن قوس است. اگر با ستارگان مثلثی تابستانی آشنا هستید، یک خط فرضی از ستاره دنب و ستاره نسر الطائر شما را به صورت فلکی قوس می‌رساند.

پدیده‌های رصدی مرداد
این رویدادها با چشم غیرمسلح قابل رویت است.
۳ مرداد: با تاریک شدن آسمان مقارنه ماه و سیاره زحل را ببینید.
۵ مرداد: ساعت ۹:۴۵- مریخ در مقابله، در این شب مریخ بیشترین درخشندگی خواهد داشت.
۶ مرداد: ساعت ۰۰:۵۰ – ماه بدر
۵ و ۶ مرداد: ماه گرفتگی کلی به مدت ۱۰۳ دقیقه رخ خواهد داد. آغاز گرفت: ساعت ۲۱:۴۵ جمعه ۵ مرداد، گرفت کامل: ساعت ۰۰:۵۲ بامداد شنبه ۶ مرداد، پایان گرفت: ساعت ۳:۵۸ بامداد شنبه ۶ مرداد. تمام مراحل گرفت در ایران قابل مشاهده است.

۶ مرداد: اوج بارش شهابی دلتا دلوی
۱۳ مرداد: ساعت ۲۱:۴۸ ماه در تربیع دوم
۱۵ مرداد: مقارنه ماه و ستاره سرخ الدبران یا چشم گاو که بعد از نیمه شب بهترین شرایط رصدی را دارد.
۲۲ مرداد: بارش شهابی برساووشی از ساعت ۰۰:۳۰بامداد تا ۱۲:۳۰
۲۶ مرداد: ساعت ۲۰:۰۷ مقارنه ماه و سیاره مشتری (جدایی زاویه‌ای 3.7 درجه)
۲۷ مرداد: ساعت ۱۱:۱۹، ماه در تربیع اول
۳۰ مرداد: مقارنه ماه و سیاره زحل که با تاریک شدن آسمان قابل رویت خواهد بود.

وضعیت سیارات
سیاره درخشان زهره با غروب آفتاب درغرب آسمان رویت می‌‌شود، درخشندگی زهره ۴- است. سیاره مشتری از غروب تا نیمه شب در جنوب آسمان می‌درخشد، درخشندگی آن ۲- است. سیاره زحل نیز ساعتی بعد از مشتری در نیمه حنوبی آسمان ظاهر می‌شود، درخشش زحل ۰.۳ است. مریخ از اوایل شب تا ساعتی پیش از طلوع آفتاب در جنوب آسمان دیده می‌شود. درخشندگی مریخ ۲.۸- است.

سارا

ممنون از اطلاعات و مطالبی که میذارید. یک سوال داشتم اینکه آیا امکانش هست که بتونیم تصویر آسمان رو در شب تولدمون در سالهای قبل مشاهده کنیم؟ .همچین چیزی امکانش هست؟