تاسیس مراکز داده‌ در فضا برای کاهش آلایندگی محیط زیست

0 13

با گسترش استفاده از هوش مصنوعی، منابع پردازشی برای حفظ عملکرد سرویس‌ها به‌ شدت افزایش پیدا کرده است؛ اکنون پژوهشگران به‌ دنبال مسیرهای جدیدی مثل مرکز داده فضایی برای تامین قدرت پردازشی هستند که مصرف انرژی کمتری دارند و آسیب کمتری هم به محیط‌زیست می‌زنند.

طبق پژوهشی تاسیس مرکز داده یا دیتاسنتر (Data Center) که محل استقرار تعداد زیادی از سرورهای کامپیوتری برای انجام امور مربوط به رایانش، ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها است، در فضا امری امکان‌پذیر و اقتصادی خواهد بود و می‌تواند میزان آلایندگی محیط‌زیستی را کاهش دهد.

این پروژه که صعود (ASCEND) نام‌ گرفته، تحت حمایت مالی اتحادیه اروپا (European Union) و با همکاری نهادهای بزرگی مثل ایرباس (Airbus) و آژانس فضایی آلمان (German Aerospace Center به اختصار DLR) است.

مزایا مراکز داده‌ در فضا

مدیر ارشد فناوری شرکت فرانسوی-ایتالیایی تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space)، می‌گوید: «قرار دادن مرکز داده در فضا می‌تواند چشم‌انداز دیجیتال اروپا را گسترش دهد و مسیری سازگارتر با محیط‌زیست و منحصر به‌ فرد برای پردازش و میزبانی داده فراهم سازد.»

آیا مراکز داده مبتنی بر فضا به واقعیت تبدیل خواهند شد؟
آیا مراکز داده مبتنی بر فضا به واقعیت تبدیل خواهند شد؟

تیم پروژه صعود قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ اقدام به قرار دادن ۱۳ مرکز داده با توان ۱۰ مگاوات در فضا کند که هدف نهایی هم، رسیدن به توان ۱ گیگاوات تا سال ۲۰۵۰ است؛ آن‌ها قصد دارند تا مرکز داده‌های فضایی را در فاصله حدود ۱۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهند؛ رقمی که ۳ برابر بیشتر از فاصله ایستگاه بین‌المللی فضایی تا زمین است.

اتحادیه اروپا می‌خواهد در رقابت با چین و آمریکا عقب نماند و از طرفی هم نمی‌خواهد محیط‌زیست را فدای قدرت پردازشی کند. مرکز داده‌های فضایی می‌توانند در تمام روز از انرژی خورشیدی بهره‌مند شوند؛ در حالی که چنین امکانی روی سطح زمین وجود ندارد؛ همچنین آن‌ها به دلیل دمای بسیار پایین فضا نیازی به آب برای خنک کردن تجهیزات ندارند و حرارت تولید شده به‌ راحتی دفع می‌شود.

معایب مراکز داده‌ در فضا

البته مرکز داده‌های فضایی بدون آلایندگی هم نیستند و آلودگی زیادی هنگام ارسال آن‌ها به فضا توسط حامل فضایی‌ها تولید می‌شود.

شایان‌ ذکر است که مرکز داده‌ها برای ماندن در مدار هم به سوخت ماهواره‌بر نیاز دارند که عاملی ضد محیط‌زیست به‌شمار می‌رود.
شایان‌ ذکر است که مرکز داده‌ها برای ماندن در مدار هم به سوخت ماهواره‌بر نیاز دارند که عاملی ضد محیط‌زیست به‌شمار می‌رود.

در نتیجه باید از حامل فضایی‌هایی استفاده‌ کرد که ۱۰ برابر کمتر آلودگی ایجاد کنند؛ در حال حاضر چنین حامل فضایی ساخته نشده و باید برنامه‌ای جداگانه برای توسعه آن صورت بگیرد.

 

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=81040
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها