آرشیو

اشتراکی

سامانه‌های پیشرانش آبی در مسیر محبوبیت

هنگامی که شرکت آمریکایی آئرواسپیس کروپ (.Aerospace Corp) در سال ۲۰۱۷ ماموریتی با عنوان مخابرات اپتیکال و آزمایش حسگر را به فضا ارسال نمود، یکی از اهداف آن آزمایش رانشگرهایی با سوخت آبی بود. در آن زمان این ایده بسیار نوآورانه محسوب می‌شد اما…

سامانه‌های فضایی در خدمت دولت‌ها

وقتی صحبت از جمع‌آوری داده‌های بصری روی زمین می‌شود، گزینه‌ای بهتر از فضا به ذهن نمی‌آید. در نتیجه، شاهد این هستیم که هم سازمان‌های دولتی و هم شرکت‌های بزرگ به میزان قابل توجهی در فناوری حسگرهای فضاپایه سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ امری که نویدبخش…

شرکت‌های خصوصی چینی در حال آماده‌سازی نسل جدید ماهواره‌برهای این کشور

شرکت‌های فعال در بخش تجاری پرتاب‌های فضایی چین در تلاش هستند تا نسل جدید ماهواره‌برهای خود را به بازار عرضه کنند. این شرکت‌ها اکثرا به دنبال پرتاب ماهواره‌بر سوخت مایع کلاس متوسط هستند که بتواند نیازهای بازار را برآورده سازد.

آیا اسپیس ایکس چین در حال ظهور است؟

لنداسپیس معمولا به عنوان نسخه چینی اسپیس ایکس شناخته می‌شود اما فقط این یک شرکت چنین تلاشی ندارد. یک دوجین از شرکت‌های خصوصی پرتاب فضایی طی سال‌های اخیر در چین ظهور کرده‌اند اما فعلا اکثر آن‌ها کوچک و غیر قابل توجه هستند. حتی شرکت‌های پیشرو…

آیا زمان ریزش صنعت ماهواره‌برهای کوچک فرا رسیده است؟

امروزه یک حقیقت پذیرفته‌شده و غیر قابل انکار در صنعت توسعه ماهواره‌برها این است که تعداد ماهواره‌برهای کوچک در دست توسعه بسیار بیشتر از نیازی است که حتی خوشبین‌ترین تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند. از این رو وقوع یک ریزش اساسی در این بازار…

فشار قیمت‌گذاری بر بازار پرتاب ماهواره‌های کوچک

شرکت‌هایی که هم پرتاب‌های اختصاصی و هم پرتاب‌های دسته‌جمعی را برای ماهواره‌های کوچک فراهم می‌کنند، اذعان دارند که هزینه پرتاب فاکتور مهمی در انتخاب نوع پرتاب توسط مشتریان می‌باشد؛ بویژه با توجه به فشار روزافزونی که از جانب رقبایی با قیمت…

مداخله حامل‌های فضایی بزرگ در بازار ماهواره‌برهای کوچک

در کوتاه‌مدت، بازار پرتاب ماهواره‌های کوچک هم برای پرتاب‌های دسته‌جمعی و هم برای ماهواره‌برهای کوچک جا دارد. هرچند شاید در صورت موفقیت اسپیس ایکس در پروژه پرتاب‌های دسته‌جمعی وضعیت این بازار هم دچار تغییراتی شود.

مسیری جدید برای سرمایه‌گذاری‌های فضایی؟

طی سال‌های گذشته، چندین میلیارد دلار سرمایه به سمت صنعت تجاری فضایی سرازیر شده است. بخش اعظم سرمایه‌گذاری متعلق به تعداد اندکی از این شرکت‌ها می‌باشد؛ از جمله اسپیس ایکس (SpaceX)، وان وب (OneWeb) و منظومه‌ ماهواره‌ای پهن‌باندش و بودجه‌های…

سازمان ناتو و صنعت تجاری فضایی

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو (NATO) یک اتحاد نظامی است که بین چندین کشور آمریکای شمالی و اروپایی پس از پایان جنگ جهانی دوم در ۴ آوریل ۱۹۴۹ امضا شد.ناتو یک سیستم دفاع جمعی است که به موجب آن کشورهای عضو آن در مقابل هر حمله خارجی به یکی…

تاریخچه حامل‌های فضایی (بخش سوم)

دهه ۹۰میلادی پایان انحصار قدرت‌های جهانی و دولت‌ها بر صنعت پرتاب‌های فضایی بود. با آغاز این دهه کشورهای در حال توسعه و شرکت‌های خصوصی فرصت ورود به این صنعت‌ را پیدا کردند. ورود این بازیگران جدید دلایل متفاوتی داشت؛ برخی مانند شرکت‌های خصوصی…