ورود چین به رقابت هوایی خاورمیانه با هواپیماهای مسافربری جدید
چین پس از موفقیت در عرضه جنگندههای پیشرفته خود، اینبار با هدف شکستن انحصار شرکتهای غربی، وارد میدان رقابت هواپیماهای تجاری شده است. پکن قصد دارد در نمایشگاه هوایی دبی در نوامبر۲۰۲۵، دو مدل هواپیمای مسافربری C909 و C919 ساخت شرکت کوماک را معرفی کند؛ مدلهایی که اکنون در خطوط هوایی داخلی چین بهطور گسترده در حال استفادهاند. هدف از این نمایش، جذب مشتریان جدید در بازار روبهرشد خاورمیانه است.
به نقل از تکچاینا، چین در سالهای اخیر صادرات جنگنده J-10C و J-35 به خاورمیانه – بهویژه مصر – را در دستور کار قرار داده و حتی گزارشهایی از علاقه ایران به خرید این هواپیما منتشر شده است. با این حال، تاکنون هیچ جنگندهای به کشورهای منطقه صادر نشده و پکن اینبار تمرکز خود را به حوزه غیرنظامی معطوف کرده است.
C909؛ نخستین جت منطقهای بومی چین
هواپیمای C909 نخستین جت منطقهای توربوفن کاملا بومی چین بهشمار میرود و گام مهمی در مسیر خودکفایی این کشور محسوب میشود. این هواپیما:
- حدود ۹۰ مسافر ظرفیت دارد
- برای مسیرهای کوتاه و متوسط با برد ۲۲۰۰ تا ۳۷۰۰ کیلومتر طراحی شده
- رقیب مستقیم مدلهایی چون Bombardier CRJ، Embraer E-Jets و Airbus A220 است
- با موتورهای عقبنصبشده، برای فرودگاههای کوچک و باندهای محدود کارایی بیشتری دارد
در حال حاضر، شرکتهای ترنسنوسا (TransNusa) اندونزی، لائو ایرلاینز (Lao Airlines) و ویتجت (VietJet) در مجموع ۷ فروند از این مدل را عملیاتی کردهاند. همچنین ایر کامبوجیا تفاهمنامه خرید ۱۰ فروند C909 با گزینه خرید ۱۰ فروند دیگر امضا کرده که بزرگترین سفارش خارجی این مدل است.
C919؛ رقیب چینی بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A320
هواپیمای باریکپیکر C919 مهمترین تلاش چین برای ورود به بازار جهانی محسوب میشود. این مدل:
- یک تکراهرو با ظرفیت ۱۶۰ تا ۱۹۰ مسافر
- دارای برد ۴ هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر
- استفاده تجاری از سال ۲۰۲۳
- مورد استفاده سه غول هوایی چین: Air China، China Southern و China Eastern
از سوی دیگر، هواپیمای باریکپیکر سی۹۱۹ بهعنوان رقیب مستقیم مدلهای بوئینگ ۷۳۷ مکس (Boeing 737 MAX) و ایرباس ای۳۲۰ نئو (Airbus A320neo) مطرح است. این هواپیما یک هواپیمای باریکپیکر تکراهرو با ظرفیت ۱۶۰ تا ۱۹۰ مسافر و برد پروازی بین ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر است که از سال ۲۰۲۳ وارد خدمت شده و سه شرکت بزرگ دولتی ایر چاینا (Air China)، چاینا ساترن (China Southern) و چاینا ایسترن (China Eastern) هماکنون آن را در ناوگان خود دارند. کوماک قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ تعداد ۲۵ فروند از این هواپیما را تحویل دهد و سپس تولید سالانه را به ۷۵ فروند افزایش دهد.
کوماک (COMAC) قصد دارد تا پایان ۲۰۲۵ حدود ۲۵ فروند دیگر تحویل دهد و سپس تولید سالانه را به ۷۵ فروند افزایش دهد. کوماک با اتکا به تقاضای داخلی عظیم و حمایت مالی گسترده دولت چین، اکنون بازارهای نوظهور آسیا، آفریقا و خاورمیانه را هدف گرفته است. گالوپایر برونئی در سال ۲۰۲۳ نخستین قرارداد بینالمللی برای C919 را با خرید ۱۵ فروند C919 و ۱۵ فروند C909 به ارزش دو میلیارد دلار امضا کرد. همچنین ایرآسیا مالزی در سپتامبر۲۰۲۵ اعلام کرد در مراحل پایانی مذاکرات برای خرید تعدادی C919 است.