انجام مطالعات تطبیقی از وضعیت کسب وکارهای فضایی کشورهای همسایه
دستیار رئیس سازمان فضایی ایران از انجام مطالعات تطبیقی درجهت بررسی وضعیت کسب و کارهای فضاپایه در کشورهای همسایه و میزان سرمایه گذاری صورت گرفته برای توانمند سازی کسب و کارهای داخلی خبر داد.
توسعه اقتصاد فضایی به یکی از بزرگترین اهداف قابل توجه دولتها تبدیل شده است. چراکه این اقتصاد در سالهای اخیر رشد قابل توجهی را داشته است، لذا سازمان فضایی ایران در راستای بهبود وضعیت موجود، توسعه بخش خصوصی و ایجاد یک فضای رقابتی در کنار ارائه خدمات به جامعه، تمام سازوکارهای لازم را به خدمت خواهد گرفت.
شبنم یزدانی، دستیار رئیس سازمان فضایی ایران در توسعه کسب و کار، به تشریح برنامههای تدوین شده برای توسعه کسب وکارهای فضای پایه پرداخت و گفت: «با سیاستهای جدید دولت و با تغییر ریاست سازمان فضایی ایران، از چندماه گذشته بحث توسعه بخش خصوصی در حوزه فضایی رنگ جدیتری به خود گرفت و با توجه به وجود نیروی انسانی متبحر و متخصص در کشور که ظرفیت بسیار مناسبی برای ایجاد اشتغال در بخش خصوصی را دارند، برنامه ریزی جهت حمایت از بخش خصوصی با هدف توانمند سازی آن و ایجاد کسب و کارهای نوین در این حوزه با جدیت آغاز شد.»
وی خاطرنشان کرد: «این هدف، سازمان فضایی را در مسیری جدید قرار داد که برای دستیابی به آن ابتدا باید وضعیت موجود شناسایی شود؛ طبیعتا در حوزه فضایی، بخش خصوصی شکل گرفته و لازم نیست تا از صفر شروع کنیم، اما مطمئنا بخش خصوصی فعال در کشور در حوزههای مختلف بالادستی و پایین دستی چالشهای متعددی را پیش رو دارد و به همین علت کمتر توسعه یافته است؛ برای توسعه یا گسترش فعالیت به حمایت بخش دولتی نیازمند است که نوع این حمایت ها بسته به نوع فعالیت شرکت ها متفاوت خواهد بود.»
دستیار رئیس سازمان فضایی ایران، احصای وضع موجود که بخشی از آن بحث مطالعات تطبیقی است را منوط به بررسی و مرور وضعیت دولت ها و کشورهای همسایه دانست و گفت: «مطالعات گستردهای در جهت بررسی وضعیت موجود در کشورهای همسایه، میزان سرمایهگذاری، روش های انتخابی و بازارها و ظرفیتهای موجود در آن ها درحال انجام است.»
وی در خصوص اقتصاد فضایی اظهار داشت: «این اقتصاد رشد روزافزونی را تجربه میکند که آینده خیلی روشنی را برای اقتصاد دنیا ترسیم میکند اما این مساله در بازار ایران بکر باقی مانده است،. لذا باید درعین اینکه بخش خصوصی را شناسایی میکنیم، چالشهای موجود را بررسی کرده و خط فکری داخل کشور را به سمتی سوق دهیم که خدمات را توسعه داده و وارد بازارهای فضایی شوند.»
یزدانی به اقدامات سازمان فضایی ایران در حوزه کسب وکارهای فضاپایه اشاره کرد و گفت: «متاسفانه به دلیل ریسک بالا و مشکلات اقتصادی موجود، قشر تحصیل کرده به جای کارآفرینی بیشتر به دنبال جذب کار مستقیم از طرف بخش دولتی هستند، لذا در جهت آگاه سازی اکوسیستم و ظرفیتهای موجود در کشور و آشنایی با نمونههای کسب و کاری موفق در دنیا و کاربردی در ایران، سمینارهایی با مشارکت ادارات کل ICT استانی در شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و تهران برگزار شد و در آینده نیز در تبریز و مشهد هم برگزار خواهیم شد.»
وی ادامه داد: «برای هدایت بخش خصوصی باید بسترهای مناسب و توسعه بازار ایجاد کنیم و در کنار توانمندی موجود، فن و حرفه تجاری سازی و مباحث کسب وکاری را هم آموزش داده شود تا زمانی که جذابیت بازار درحدی باشد که برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی داشته باشد، المانهای اکوسیستم به خوبی در کنار یکدیگر قرار گیرند.»