نظارت بر بحران‌های نظامی عراق به کمک سنجش از دور ماهواره‌ای

0 699

نظارت بر سیر پیشرفت جنگ‌ها و بحران‌های منطقه‌ای،  تاثیرات مخربی که جنگ‌ها بر محیط زیست یک کشور و زیرساخت‌های آن ایجاد می‌کنند، و تشخیص میزان نیاز به کمک‌های بشردوستانه، مواردیست که با توجه به خطرناک بودن حضور در منطقه، به ماموریتی پیچیده بدل شده است. استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند یک منبع کلیدی هم برای نظارت بر روند جنگ و هم برای نقشه‌برداری از تغییرات و تاثیرات مرتبط با آن محسوب گردد؛ آن هم بدون متقبل شدن خطرات و هزینه‌های اعزام افراد به مناطق جنگی.

سنجش از دور ماهواره‌ای به نهادهای مربوطه اجازه می‌دهد تصاویر قابل اطمینانی تهیه کرده و بر مناطق جنگ‌زده و بحران‌زده به صورت آنلاین نظارت داشته باشند. تصاویر ماهواره‌ای همچنین نقش بسیار مهمی را در نظارت و بررسی بحران‌های انسانی دنبال می‌کنند. این تصاویر کمک می‌کنند که سازمان‌های تصمیم‌گیرنده بتوانند نحوه توزیع کمک‌های بشردوستانه را تعیین کرده و تغییرات تعداد آوارگان و پناه‌جویان را در کمپ‌های سازمان ملل زیر نظر بگیرند.

به عنوان مثال، تصاویر و داده‌های حاصل از ماهواره دیموس-۲ (Deimos-2) متعلق به شرکت اسپانیایی دیموس ایمیجینگ (Deimos Imaging) برای بررسی پیشرفت احداث کمپ پناهجویان در منطقه حمام العیل در ۲۵ کیلومتری موصل استفاده شد. تحلیل تصاویر این ماهواره، اطلاعات مفیدی را در مورد رشد کمپ و تراکم جمعیت آن در گذر زمان فراهم کرده و امکان تخمین جمعیت پناهجوریان را به وجود آورد. این تحلیل‌ها نشان داد که طی فاصله زمانی 19 فوریه تا ۲۲ آوریل ۲۰۱۷ تعداد چادرهای اقامتی در کمپ مذکور از ۳۷۳۸ به ۸۱۳۶ عدد افزایش یافته بود. بنابراین می‌توان گفت که طی تنها دوماه جمعیت کمپ بیش از دو برابر شده بود. بر این اساس با توجه به اینکه هر چادر ظرفیت ۶ نفر سکنه را دارد، جمعیت افراد ساکن در کمپ از حدود ۲۲۵۰۰ نفر به ۵۰۰۰۰ نفر افزایش یافت. جمعیت کل افراد این کمپ حدودا ۵۶۰۰۰ نفر است که تقریبا با انتظارات کمیسیون پناهجویان سازمان ملل (UNHCR) مطابقت دارد.

 

تصویری ماهواره‌ای از زیرساخت‌های کمپ حمام العلیل

همچنین تحلیل تصویر فوق که در ۲۲ ژوئن تهیه شده است نشان می‌دهد که بخشی از کمپ هنوز در دست ساخت است که با توجه به آن پیش‌بینی می‌شود در آینده تعداد سکنه کمپ از ۵۶ هزار نفر پیش‌بینی‌شده نیز اندکی تجاوز کند. از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در جریان بحران عراق همچنین نتیجه شده که از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر از جمعیت این کشور آواره شده‌اند و نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از مردم عراق هم‌اکنون در کشورهای همسایه سکونت دارند.

منبع geospatialworld
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=9915
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها