تاثیر تعرفهها بر صنعت جهانی فضا

تعرفههای تجاری جدید آمریکا که توسط دونالد ترامپ اعلام شدهاند، بازارهای جهانی را بیثبات کرده، نگرانیهای اقتصادی را افزایش داده و همچنین میتواند به طور قابل توجهی بر صنعت فضایی جهانی نیز تاثیر بگذارد. شرکتهای فضایی در سراسر جهان، از جمله اسپیسایکس، بوئینگ و ایرباس گرفته تا استارتاپهای کوچک در حال ارزیابی تاثیر تعرفهها و توسعه راهبردی برای مقابله با آنها هستند.
تعرفههای گمرکی میتوانند باعث افزایش هزینهها، اختلال در زنجیره تامین و تاخیر در تصمیم گیری شوند که بر شرکتها و سازمانهایی مانند ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز اثر می گذارد.
نگرانی شرکتهای اروپایی از تعرفههای ترامپ
کیلب هنری (Caleb Henry)، مدیر تحقیقات در موسسه کوآلیتی اسپیس (Quilty Space)، دراینباره میگوید: «تعرفهها میتوانند هزینه قطعات فضاپیما و آنتن را افزایش دهند و تولیدکنندگان را مجبور به تغییر تامینکنندگان کنند؛ همچنین، این امر میتواند باعث شود که مشتریان خارجی که قبلا به محصولات آمریکایی متکی بودند، به تامینکنندگان دیگر روی آورند. این یک موقعیت دو سر باخت خواهد بود.»

وی اضافه میکند: «شرکتهای کوچک آسیبپذیری بیشتری دارند؛ زیرا در مذاکرات زنجیره تامین نسبت به شرکتهای بزرگ ضعیفترند و احتمالا فشارهای بیشتری را متحمل خواهند شد.»
تحلیلگران اروپایی هشدار میدهند که تعرفهها میتوانند تغییرات ساختاری طولانی مدتی در اقتصاد فضایی جهانی ایجاد کنند. به گفته مارکو آلیبرتی از موسسه سیاست فضایی اروپا (ESPI)، کوتاهمدت، این تعرفهها احتمالا باعث تاخیر در زنجیره تامین، افزایش هزینههای تولید و کاهش اعتماد سرمایهگذاران خصوصی خواهند شد، اما در میانمدت و بلندمدت، احتمالا حتی موجب کند شدن رشد اقتصاد فضایی جهانی نیز بشود.
وی همچنین توضیح میدهد: «احتمال دارد شرکتهای اروپایی فعال در بازار آمریکا، مانند Thales Alenia Space، برای حفظ دسترسی به این بازار مجبور شوند فعالیتهایشان را به خاک آمریکا منتقل کنند. این اقدام میتواند رقابتپذیری صنعت فضایی اروپا را تهدید کند.»
پیشرفتهای فناورانه، نوآوریهای کارآفرینی جدید و تمرکز مجدد سیاستها، بخش فضایی را در کانون توجه جهانی قرار داده است. در حال حاضر، بخش فضایی اتحادیه اروپا در یک مقطع حیاتی قرار دارد که با رقابت بینالمللی در حال گسترش و سرعت نوآوریهای فناورانه مواجه است.