احیای دوران طلایی پروازهای مافوق صوت با کنکورد چینی

0 14

در سال‌های اخیر، چین به جمع کشورهایی پیوسته است که به دنبال احیای دوران طلایی پروازهای مافوق صوت هستند. شرکت هوافضای تجاری چین، طرح‌های هواپیمای مافوق صوت C949 را منتشر کرده که می‌تواند رقیبی جدی برای کنکورد افسانه‌ای باشد. این هواپیما بر اساس اطلاعات موجود، قادر است مسافت بیشتری نسبت به کنکورد را طی کند. توسعه این هواپیما نشان دهنده جاه‌طلبی‌های چین در صنعت هوانوردی و تمایل به نوآوری در این حوزه است.

به نقل از تکچاینا، این هواپیما با سرعتی حدود ۱۹۶۰ کیلومتر در ساعت، می‌تواند سریع‌تر از بسیاری از پروژه‌های فعلی باشد و بردی ۵۰ درصد بیشتر از کنکورد داشته باشد. کنکورد با سرعت ۲.۰۴ ماخ حدود ۵۰ هزار پرواز را طی ۲۶ سال فعالیت انجام داد، اما در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد و از آن زمان تاکنون هیچ هواپیمای مافوق صوت غیرنظامی وارد خدمت نشده است.

یکی از چالش‌های اصلی در پرواز فراصوت، صدای وحشتناک شکستن دیوار صوتی است. شرکت هوافضای تجاری چین یا به اختصار کوماک (COMAC) اعلام کرده که طراحی بدنه منحنی شکل C949 امواج ضربه‌ای را تضعیف می‌کند و صدا را تا سطح صدای یک سشوار کاهش می‌دهد و بینی بلند و سوزن مانند آن نیز به این امر کمک می کند. این نوآوری می‌تواند راه را برای غلبه بر محدودیت‌های قانونی در بسیاری از کشورها که در حال حاضر از پرواز فراصوت بر فراز خشکی جلوگیری می‌کنند، هموار کند.

رقبا در آمریکا و اروپا

در کنار چین، آمریکا نیز با پروژه‌هایی مانند X-59 طی همکاری ناسا و شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin)، به دنبال توسعه پروازهای مافوق صوت کم‌صداست. این هواپیما که در ارتفاع ۵۵ هزار فوتی پرواز می‌کند، قرار است صدایی معادل بستن درب خودرو تولید کند و سرعت آن حدود ۱۷۳۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد. در سال گذشته، این هواپیما با موفقیت آزمایش سامانه کنترل سرعت را پشت سر گذاشت و اولین پرواز آن قرار است تا پایان سال  ۲۰۲۵ انجام شود.

رقبا در آمریکا و اروپا
رقبای چین در آمریکا و اروپا در طرح‌های هواپیمای مافوق صوت

شرکت آمریکایی خصوصی بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic) نیز قصد دارد تا پایان دهه جاری وارد بازار شود. نمونه اولیه این پروژه با نام XB-1 در نخستین پرواز آزمایشی خود به سرعت ۱۲۰۷ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بیش از ۳۵ هزار فوت دست یافت و بدون تولید انفجار صوتی فرود آمد. این شرکت تاکنون قراردادهایی با شرکت‌های هواپیمایی بزرگی از آمریکا و ژاپن امضا کرده است.

در اروپا نیز پروژه‌های مختلفی با حمایت کمیسیون اروپا (European Commission) در حال بررسی تاثیرات زیست‌محیطی و صوتی پروازهای مافوق صوت هستند، از جمله می‌توان به پروژه‌های رامبل (RUMBLE) و سنکا (SENECA) اشاره کرد؛ در حالی که منابع غربی همچنان در حال راستی‌آزمایی ادعاهای مربوط به C949 هستند، به نظر می‌رسد چین مصمم است جایگاه خود را در آینده صنعت هوایی مافوق صوت تثبیت کند.

منبع msn
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=93231
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها