امسال ماهواره دوستی به فضا پرتاب می‌شود

0 960

مهدی ابوالقاسمی در برنامه “چشم انداز آفتاب” با اشاره به سه بخش فضایی، زمینی و پرتاب در حوزه فناوری فضایی گفت: این سه بخش در کشورمان در کنار یکدیگر پیش رفت و بومی سازی شد؛ البته بخش ماهواره به دلیل دستیابی به تکنولوژی های روز جلوتر است و در بخش پرتاب و زمینی پیشرفت خوبی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه این سه بخش در اغلب کشورها در کنار هم پیش نرفته است، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای منطقه تکنولوژی ماهواره ای خریداری شده است و از آن استفاده می کنند؛ تکنولوژی فضایی به نوعی غرور ملی و قدرت کشور است که بایستی در سه بخش همزمان پیش رود.

در ادامه برنامه مجید قاسمی، رئیس اسبق دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به هزینه های چند صد میلیارد دلاری امریکا برای بهره برداری از محیط فضا به منظور ارتقای زیست محیطی و زندگی بشر اظهار کرد: برای پیشرفت در حوزه اقتصادی، بخش فضا پیشگام است و بالاتر از آن، دستیابی به فضای غرور ملی را در پی دارد.

این استاد دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به فقدان سرمایه گذاری لازم در این بخش، در عین حال گفت: نیروهای انسانی بسیار توانمندی در این عرصه تربیت کرده ایم که امروز توان و دانش آن ها هدر می رود و با توجه به توان و پتانسیل داخلی، در جایگاه مناسبی قرار نداریم.

در ادامه مجتبی سرادقی، سرپرست معاونت فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به پرتاب ماهواره نوید به عنوان دستاوردی تماما بومی برای کشورمان اظهار کرد: قبل از آن کارهای مشترکی با دیگر کشورها انجام شده بود ولی نقطه عطف فعالیت های فضایی بومی از سال 87 آغاز شد که در سال 90 قدمی بزرگ تر برداشته شد.

سرادقی صنعت فضایی را از جمله پیش ران های علمی خواند و تصریح کرد: شروع به کار سازمان فضایی با همین نگاه کلید خورد و در آغاز بر اساس تصمیمی درست و صحیح، سه پروژه دانشگاهی در سه دانشگاه مطرح کشور توزیع شد و کارها پیش رفت. وی با اعلام اینکه اسناد بالادستی کشور اجازه توقف این صنعت را نمی دهد، ادامه داد: در همه اسناد درج شده که کشور باید در حوزه فضایی رشد کند و همواره در این عرصه رو به پیشرفت بوده ایم و امروز با توجه به پیشرفت در دانشگاه های شریف، علم و صنعت، امیرکبیر و خواجه نصیر، پروژه های آتی با نزدیک و تخصصی شدن این نهادهای علمی صورت می گیرد.

علی صادقی نائینی در ادامه در خصوص این علم گفت: سنجش از دور کمک می کند تا بدون تماس فیزیکی اشیا را مورد شناسایی قرار دهیم و به ماهیت و جنس آن پی ببریم. در این راستا شکل و هندسه اجسام در اختیار قرار می گیرد و در ادامه ماهیت آن پدیده به دست می آید.مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران ماهواره های ناوبری و تعیین موقعیت را از دیگر دستاوردهای صنعت فضایی دانست و افزود: استفاده از این بخش بسیار عمومی شده و در بسیاری از گوشی های هوشمند تحت عنوان گیرنده های جی پی اس مورد استفاده قرار می گیرد.صادقی اکتشاف فضایی را از دیگر حوزه های ناوبری فضایی خواند و به پیشینه کشورمان در این عرصه اشاره کرد و گفت: دانشمندان بسیاری در این حوزه داشتیم و خواجه نصیرالدین طوسی، خوارزمی و ابوریحان بیرونی از دانشمندان 1000 ساله ایران در حوزه نجوم بودند.

منبع ايمنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=930
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها