آمازون و استارلینک در رقابتی بی‌سابقه

0 24

آمازون هفته‌ آینده اولین ماهواره‌های پروژه کویپر را برای ارائه‌ اینترنت ماهواره‌ای و رقابت با خدمات استارلینک اسپیس‌ایکس پرتاب خواهد کرد. انتظار می‌رود این پروژه دسترسی به اینترنت پرسرعت را در مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار تسهیل کند. در ابتدا، ۲۷ ماهواره برای استقرار در مدار پرتاب می‌شوند و در مجموع، آمازون قصد دارد هزاران ماهواره را در مدار زمین قرار دهد.

این پرتاب، شامل ۲۷ ماهواره است که با استفاده از ماهواره‌بر اطلس ۵ (Atlas V) متعلق به آمریکا (ULA) از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا انجام خواهد شد. این پرتاب، بخشی از برنامه بزرگتر آمازون (Amazon) برای استقرار بیش از ۳۲۰۰ ماهواره در مدار پایین زمین (LEO) است که هدف آن ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای می‌باشد.

پروژه کویپر (Kuiper) آمازون به زودی راه اندازی می‌شود و هدف آن ارائه اینترنت پرسرعت و با تاخیر کم در سراسر جهان است و انتظار می‌رود خدمات‌دهی در اواخر سال جاری آغاز شود؛ این پروژه مشابه برنامه استارلینک (Starlink) اسپیس‌ایکس برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای در مقیاس جهانی طراحی شده است.

پروژه کویپر، رقیب جدید استارلینک

ماهواره‌های اولیه آمازون از فناوری جدیدی بهره می‌برند که شامل یک لایه فیلم آینه‌ای دی‌الکتریک است که باعث کاهش دید آن‌ها از زمین می‌شود، مشابه کاری که اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۰ برای جلوگیری از تداخل با مشاهدات نجومی انجام داد. این فناوری با پراکنده کردن نور خورشید بازتابی، ماهواره‌ها را کمتر قابل مشاهده می‌کند و به حفظ مشاهدات علمی از فضا کمک می‌کند.

پروژه کویپر، رقیب جدید استارلینک
پروژه کویپر، رقیب جدید استارلینک

آمازون اعلام کرده است که ترمینال‌های ماهواره‌ای ۷ اینچی خود را با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و با قیمت حدود ۴۰۰ دلار عرضه خواهد کرد؛ این در حالی است که راه‌اندازی استارلینک در کالیفرنیا حدود ۴۸۵ دلار هزینه دارد که شامل تجهیزات و اولین پرداخت ماهانه می‌شود. آمازون بر مقرون‌به‌صرفه بودن تمرکز دارد و قصد دارد ترمینال‌هایی با قیمت کمتر از ۵۰۰ دلار ارائه دهد تا با قیمت‌های رقابتی‌، مشتریان بیشتری را جذب کند.

پروژه کویپر آمازون با هدف رقابت با استارلینک در حال گسترش است و با پرتاب این ماهواره‌ها، رقابت در بازار اینترنت ماهواره‌ای به‌طور جدی آغاز خواهد شد. آمازون با ۳۲۲۰ ماهواره در دسترس در آینده‌ای نزدیک، امکان انتخاب بین دو ارائه‌دهنده بزرگ اینترنت ماهواره‌ای را برای مصرف‌کنندگان فراهم خواهد کرد که می‌تواند به کاهش قیمت‌ها و بهبود خدمات اینترنتی برای مصرف‌کنندگان منجر شود.

آمازون قصد دارد با استفاده از پرتاب‌های متعدد از جمله همکاری با شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس و بلو اوریجین (Blue Origin)، ظرفیت و پوشش شبکه‌اش را گسترش دهد. پرتاب ماهواره‌های اینترنتی کویپر در ۹آوریل آغاز می‌شود.

منبع khabaronline
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=92973
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها