اکتشاف مریخ با فناوری نوین ایرباس

0 19

شرکت ایرباس قراردادی به مبلغ ۱۵۰ میلیون پوند از آژانس فضایی اروپا برای توسعه سامانه فرودگر مریخ‌نورد روزالیند فرانکلین دریافت کرده است؛ این مریخ‌نورد اولین مریخ‌نورد اروپایی خواهد بود که قرار است در سال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب شود تا به دنبال نشانه‌هایی از حیات باشد. پرتاب این مریخ‌نورد با ماهواره‌بر تامین شده توسط ناسا انجام خواهد شد.

بر اساس اطلاعات موجود، قراردادهای تامین مالی توسط آژانس فضایی بریتانیا به حفظ ۲۰۰ شغل تخصصی در بخش فضایی بریتانیا کمک می‌کند و سرمایه‌گذاری بین‌المللی را نیز جذب می‌نماید. این امر تاثیر مثبتی بر رشد، توسعه‌ و رقابت‌پذیری و اقتصاد بریتانیا خواهد داشت. تخصیص بودجه بیشتر توسط دولت بریتانیا نیز به توسعه این بخش کمک می‌کند.

ماموریت کاوشگر بریتانیایی روزالیند فرانکلین

کاوشگر مریخ‌پیمای آژانس فضایی اروپا (ESA) برای عملکرد در شرایط سخت مریخ که دما می‌تواند تا منفی ۱۰۰ درجه فارنهایت کاهش یابد، از یک سامانه گرمایشی هسته‌ای استفاده می‌کند. این کاوشگر به واحدهای گرمایشی رادیوایزوتوپی (RHUs) مجهز است که از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو مانند آمریسیم-۲۴۱ برای تولید گرما و تامین انرژی فضاپیما استفاده می‌کنند؛ این فناوری برای اطمینان از عملکرد کاوشگر در محیط‌های سرد مریخ بسیار حیاتی است.

کاوشگر بریتانیایی روزالیند فرانکلین
کاوشگر بریتانیایی روزالیند فرانکلین

کاوشگر بریتانیایی روزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin) که به افتخار دانشمند بریتانیایی پیشگام در کشف ساختار DNA نامگذاری شده، قادر خواهد بود تا دو متر در سطح مریخ حفاری کرده و نمونه‌هایی از یخ را که از تشعشعات و دماهای شدید محافظت می‌شود، جمع‌آوری کند.

ماموریت مورد نظر به دنبال یافتن نشانه‌هایی از حیات باستانی، مانند میکروب‌های فسیل شده و بررسی سرنخ‌هایی درباره منشا منظومه شمسی است. این پروژه از روباتیک پیشرفته و فناوری‌های ناوبری خودکار بریتانیا استفاده خواهد کرد که علاوه بر فضا در محیط‌های زمینی خشن مانند نیروگاه‌های هسته‌ای و اقیانوس‌های عمیق نیز کاربرد دارند. این فناوری‌ها به دانشمندان اجازه می‌دهند تا در محیط‌های چالش‌برانگیز، داده‌ها را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند و به درک بهتری از تاریخچه و تکامل سیاره‌ها دست یابند.

به گفته پل بیت (Paul Bate)، مدیر اجرایی سازمان فضایی بریتانیا، این ماموریت اوج دانش بشری و بهترین شانس برای کشف این است که آیا روزی حیات در مریخ وجود داشته یا خیر. این ماموریت نه تنها یک دستاورد علمی مهم است، بلکه می‌تواند درک انسان از جایگاه خود در جهان را به طور اساسی تغییر دهد.

کاوش‌های فضایی فراتر از مرزهای علم، بر رشد و پیشرفت در بخش‌های مختلف صنعت بریتانیا تاثیرگذار است. نوآوری‌های فناورانه حاصل از این پروژه‌ها، زندگی همگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این شامل پیشرفت‌های علمی و کشف فناوری‌های نوین می‌شود که در حوزه‌های مختلف از جمله پیش‌بینی آب و هوا، نظارت بر اقلیم، ناوبری و ارتباطات از راه دور کاربرد دارند.

تیم‌های ایرباس در استیونج، تحت قرارداد با تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space)، مسئول طراحی و ساخت سامانه‌های مکانیکی، حرارتی و پیشرانش برای اطمینان از فرود ایمن مریخ‌نورد بر روی سیاره سرخ هستند. این تیم‌ها همچنین بر روی ساختار فرود، سامانه ترمز نهایی و چرخ‌های فرود تمرکز خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که مریخ‌نورد پس از فرود بر سطح مریخ پایدار می‌ماند.

برای فرود ایمن، دو رمپ در دو طرف سطح‌نشین نصب می‌شوند تا مریخ‌نورد بتواند با کمترین خطر روی سطح سیاره فرود آید. این طراحی شامل دو رمپ در دو طرف برای هدایت مریخ‌نورد به سطح با حداقل خطر است و از فناوری بریتانیایی در این زمینه استفاده شده است.

چندین دانشگاه بریتانیا در توسعه و پرتاب این مریخ‌نورد مشارکت دارند. دانشمندان آزمایشگاه علوم فضایی مولارد در دانشگاه کالج لندن (University College London’s Mullard Space Science Laboratory)، به همراه پژوهشگران دانشگاه آبریستویث (Aberystwyth University)، کالج بیرکبک (Birkbeck College) و دانشگاه لستر (Leicester University)، در حال توسعه سامانه دوربین پانورامای (PanCam) مریخ‌نورد هستند.

همچنین، محققان دانشگاه آبریستویث یک طیف‌سنج مادون قرمز طراحی کرده‌اند که به شناسایی سنگ‌های امیدوارکننده برای حفاری و جست‌وجوی نشانه‌های حیات باستانی کمک خواهد کرد.

کاتا اسکات (Kata Escott)، مدیر عامل بخش دفاعی و فضایی ایرباس بریتانیا (Airbus Defence and Space UK)، می‌گوید: «پروژه روزالیند فرانکلین، علیرغم چالش‌های پیش رو، دانش و تخصص فضایی بریتانیا را به طور قابل توجهی ارتقا خواهد داد. این پروژه که توسط ایرباس در حال توسعه است، برای فرود کاوشگر بر روی مریخ طراحی شده و انتظار می‌رود پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری‌های فضایی به همراه داشته باشد.»

اسکات تاکید دارد که این ماموریت، دانش و مهارت‌های فضایی بریتانیا را تقویت می‌کند. کاوشگر مورد نظر، اولین کاوشگری خواهد بود که قادر به استخراج و تجزیه و تحلیل نمونه‌ها از عمق دو متری سطح مریخ است، با هدف شناسایی نشانه‌هایی از حیات گذشته یا بالقوه. این کاوشگر، به دنبال نشانه‌های خاصی از حیات احتمالی گذشته خواهد بود و نمونه‌هایی از سنگ و خاک مریخ را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند. این کار برای یافتن شواهدی از آب باستانی و نشانه‌های حیات ضروری است.

ایرباس، این مریخ‌نورد را در اتاق تمیز بارزیستی استیونیج طراحی و ساخته و سپس در سال ۲۰۱۹ به شرکت تالس آلنیا اسپیس تحویل داده است.

ماموریت اگزومارس که قرار بود در سال ۲۰۲۲ پرتاب شود، به دلیل درگیری روسیه و اوکراین به تعویق افتاد. ایرباس در حال حاضر با تالس، آژانس فضایی اروپا و ناسا در حال همکاری برای ارتقای بخش‌های مختلف مریخ‌نورد است، از جمله تجهیز آن به واحدهای گرمایشی ناسا و توسعه نرم‌افزار جدید برای عملیات خودکار پس از فرود.

برنامه‌ها حاکی از آن است که کاوشگر در سال ۲۰۳۰ بر روی مریخ فرود خواهد آمد تا از برخورد با فصل طوفان گرد و غبار جهانی سیاره جلوگیری شود. این تاریخ‌بندی با توجه به پیش‌بینی‌ها و الگوهای موجود در مورد طوفان‌های گرد و غبار مریخی صورت گرفته است که به طور بالقوه می‌توانند برای ماموریت‌های فضایی خطرناک باشند. با این زمان‌بندی، ناسا می‌تواند از دسترسی بهینه به نور خورشید برای پنل‌های خورشیدی کاوشگر اطمینان حاصل کرده و همچنین خطر آسیب دیدن تجهیزات را به حداقل برساند.

منبع smtnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=92937
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها