پیشرفتهای چین در توسعه ماهوارهبرهای بازگشتپذیر

صنعت ماهوارهبرهای قابل استفاده مجدد در چین با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت میباشد. در سالهای اخیر، افزایش تقاضا از سوی کنسرسیومهای بزرگ ماهوارهای که به دنبال استقرار دهها هزار ماهواره در مدار پایین زمین هستند، منجر به رشد فناوریهای پیشرفته در زمینه پرتاب و بازیابی ماهوارهبرها شده است؛ در ادامه، به برخی از دستاوردهای اخیر شرکتهای چینی در حوزه ماهوارهبرهای بازگشتپذیر پرداخته میشود.
گامهای بلند دیپ بلو آیرواسپیس برای آینده فضایی ارزانتر
به گزارش تکچاینا، یکی از شرکتهای نسبتا نوظهور در زمینه توسعه ماهوارهبرهای چینی، گلکتیک انرژی (Galactic Energy) نام دارد. نخستین ماهوارهبر این شرکت، پالاس-۱ (PALLAS-1)، یک ماهوارهبر دو مرحلهای با سوخت اکسیژن مایع و نفت سفید بوده که وزن آن در زمان پرتاب حدود ۲۹۰ تن است و قابلیت ارسال تا ۸ تن محموله به مدار پایین زمین را دارد. این ماهوارهبر اولین پرواز خود را در نیمه اول سال ۲۰۲۵ انجام خواهد داد و همچنین دو ماموریت تجاری دیگر نیز در برنامه دارد. بر اساس موفقیتهای حاصل از پالاس-۱، پالاس-۲ با ظرفیت حمل بار ۳۰ تن به مدار پایین زمین طراحی شده و مراحل مونتاژ و آزمایش آن تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

شرکت لنداسپیس (LandSpace) در سپتامبر سال گذشته موفق به انجام اولین آزمایش پرواز و فرود عمودی ماهوارهبر ژوکه-۳ (Zhuque-3) با استفاده از پیشرانه متان و اکسیژن مایع شد. این ماهوارهبر در سال جاری برای اولین بار پرتاب خواهد شد و سه ماموریت را به انجام خواهد رساند. به گفته ژانگ چانگوو (Zhang Changwu)، مدیرعامل لنداسپیس، مجموعا ۶۰ تن محموله در این ماموریتها به فضا ارسال خواهد شد که هدف آن، دستیابی به بازیابی موفقیتآمیز مرحله اول ماهوارهبر در این پروازها است.
از سوی دیگر، شرکت آی-اسپیس (I-Space) نیز در حال توسعه ماهوارهبر بازگشتپذیر SQX-2Y بوده و در تاریخهای ۲نوامبر و ۱۰دسامبر۲۰۲۳، آزمایشهای پرواز و فرود عمودی را با موفقیت انجام داد؛ این آزمایشها، پایهگذار توسعه نسل بعدی ماهوارهبرهای این شرکت یعنی SQX-3 هستند که نخستین پرتاب مداری و بازیابی آن برای دسامبر امسال برنامهریزی شده است.
جی هایبو (Ji Haibo)، معاون مدیرعامل آی-اسپیس، اعلام کرده که پس از بازیابی موفق مرحله اول ماهوارهبر، این مرحله تعمیر و با مرحله دوم جدید ترکیب شده و برای نخستین پرواز بازگشتپذیر در ژوئن سال آینده آماده خواهد شد؛ همچنین، پلتفرم بازیابی دریایی برای این ماموریت از نوامبر سال گذشته در حال ساخت است.
شرکت دیپ بلو آیرواسپیس (Deep Blue Aerospace) نیز در مسیر توسعه ماهوارهبرهای قابل استفاده مجدد، با ماهوارهبر نبیولا-۱ (Nebula-1) که از اکسیژن مایع و نفت سفید به عنوان سوخت استفاده میکند، پیشرفت چشمگیری داشته است؛ این شرکت قصد دارد از سال ۲۰۲۷ پروازهای تجاری زیرمداری را آغاز کند.

نبیولا-۱ تاکنون ۱۰ مورد از ۱۱ آزمایش حیاتی را در آزمایش بازیابی عمودی در ارتفاع بالا در سپتامبر سال گذشته با موفقیت انجام داده است؛ همچنین، آزمایشهای گسترده بازیابی در ارتفاع بالا برای سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ برنامهریزی شده تا پایداری فناوریها بررسی شود و دادههای لازم برای دستیابی به پرتاب و بازیابی کامل مداری جمعآوری گردد. دیپ بلو آیرواسپیس با تلاش برای بهبود بازگشتپذیری، قصد دارد هزینه سفرهای فضایی را کاهش دهد و امکان تجربه سفر فضایی را برای افراد بیشتری فراهم کند.