چین دپارتمان اقتصادی ارتفاع پایین تاسیس کرد

0 13

چین به‌ عنوان یکی از پیشگامان صنعت ارتفاع پایین، با داشتن زیرساخت‌های قوی، نوآوری‌های فناورانه و حمایت سیاسی به بزرگ‌ترین تولیدکننده پهپادهای تجاری در جهان تبدیل شده است؛ پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد ارتفاع پایین چین به بیش از ۲ تریلیون یوان برسد و نقش تعیین‌کننده‌ای در احیای صنعت هوانوردی و رشد اقتصادی جهانی ایفا کند.

به نقل از تکچاینا، کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین (NDRC) به تازگی دفتری را برای تقویت اقتصاد ارتفاع پایین ایجاد کرده که هدف آن رشد در سال ۲۰۲۵ و پس از آن است؛ این اقدام با تلاش‌های اخیر پکن برای اصلاحات هوانوردی، شامل مدیریت فضای هوایی، سامانه‌های کنترل ترافیک و زیرساخت‌های ارتفاع پایین همخوانی دارد.

این اداره مسئولیت طراحی راهبردها، اجرای طرح‌های بلندمدت و ارائه سیاست‌ها برای رفع چالش‌های کلیدی در اقتصاد ارتفاع پایین را بر عهده دارد؛ همچنین، در موضوعاتی مانند شبکه‌های هوشمند ارتفاع پایین، برنامه‌ریزی زیرساخت و همکاری با وزارت‌خانه‌های منابع طبیعی و محیط زیست و کارشناسان صنعت جلسه‌هایی برگزار شده است.

تعریف اقتصاد ارتفاع پایین و کاربردهای آن

اقتصاد ارتفاع پایین به فعالیت‌های هوایی اشاره دارد که در ارتفاعات زیر هزار متر و در برخی مناطق تا ۳ هزار متر انجام می‌شود؛ این فعالیت‌ها شامل استفاده از پهپادهای حمل بار، وسایل نقلیه عمودی الکتریکی (eVTOL)، تاکسی‌های هوایی، کشاورزی هوشمند و مدیریت بحران‌های طبیعی می‌شود؛ این حوزه به عنوان یکی از موتورهای نوآوری و تحول اقتصادی، نقش کلیدی در کاهش هزینه‌های لجستیکی، به ویژه در مناطق دورافتاده، توسعه حمل و نقل شهری و ایجاد فرصت‌های جدید در صنایع فناوری ایفا می‌کند.

ا تجاری‌سازی وسایل نقلیه عمودی
ا تجاری‌سازی وسایل نقلیه عمودی

در گزارش کاری چین برای سال ۲۰۲۴، این اقتصاد به عنوان بخشی از دیدگاه رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ (Xi Jinping) برای توسعه نیروهای مولد جدید معرفی شده که بر نوآوری فناوری و خودکفایی اقتصادی تاکید می‌کند؛ این راهبرد بر روی ایجاد و توسعه فناوری‌های نوین به عنوان کلید نیروهای تولیدی جدید تمرکز دارد و هدف آن پیشرفت‌های مستمر در علم و فناوری است که صنایع آینده و نوظهور را به جلو می‌برد.

طبق گزارشات، ارزش اقتصاد ارتفاع پایین چین در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۶۸.۲ میلیارد دلار خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲ تریلیون یوان برسد؛ با این حال، به دلیل ناپختگی مدل‌های تجاری، سه سال آینده برای توسعه این حوزه بسیار حیاتی خواهد بود.

در دسامبر۲۰۲۴، دولت شانگهای شرکت توسعه صنعت اقتصاد ارتفاع پایین شانگهای (Shanghai Low-Altitude Economy Industry Development Co. Ltd) را با سرمایه ۹۰۰ میلیون یوان تاسیس کرد. سهام‌داران اصلی این شرکت شامل گروه‌های دولتی مانند گروه فرودگاهی شانگهای (Shanghai Airport Group)، شرکت سرمایه‌گذاری فرودگاه‌های شانگهای (Shanghai Airport Investment Co. Ltd) و سایر نهادهای مرتبط با حمل‌ و نقل شهری و ارتباطات هستند.

با حمایت سیاست‌های دولتی، خودروسازان چینی در حال تسریع توسعه وسایل نقلیه پرنده هستند. گروه گک (GAC) از برند گووی (Govy) و نمونه اولیه تاکسی هوایی خود در دسامبر۲۰۲۴ رونمایی کرد؛ همچنین شرکت خودروسازی چانگان (Changan) با شرکت سازنده پهپاد ایهانگ (EHang) همکاری می‌کند تا خودروهای پرنده را توسعه داده و عملیات مربوط به آن‌ها را مدیریت کند.

عوامل رشد و چالش‌های پیش‌رو

برای رفع کمبود نیروی کار متخصص، دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ (Hong Kong Polytechnic University) چین، دوره کارشناسی‌ ارشد در زمینه طراحی سخت‌افزار سازه‌های هوایی، موتور و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی مرتبط ارائه می‌دهد؛ همچنین سایر دانشگاه‌های چین دوره‌هایی در زمینه اقتصاد ارتفاع پایین نیز ارائه می‌دهند.

هنرستان‌های چینی نیز برای پر کردن خلا متخصص، دوره‌های عملیاتی پهپاد ارائه می‌دهند؛ با این‌ حال از میان ۲ میلیون پهپاد فعال ثبت‌ شده در چین، تنها ۱۷ هزار اپراتور مجوز دارند که نشان‌دهنده کمبود شدید نیروی متخصص در این زمینه و باعث افزایش تقاضا برای دوره‌های آموزشی شده است.

عوامل کلیدی مانند حمایت قوی سیاسی، چشم‌اندازهای رشد روشن و نوآوری‌های شتاب‌یافته، محرک‌های اصلی رشد در اقتصاد چین به شمار می‌آیند. بخش‌های مهم با ظرفیت رشد امیدوارکننده شامل پهپادها، وسایل نقلیه برقی عمودی و شبکه‌های هوشمند در ارتفاع پایین هستند. تولید پهپادها در جهان در بخش‌های مختلفی مانند لجستیک، امنیت، فیلمبرداری و نمایش‌ها کاربرد دارند.

سال ۲۰۲۴ نقطه آغاز تجاری‌سازی وسایل نقلیه عمودی در چین است و این فناوری در کنار پهپادها به بازاری با ارزش تریلیون یوان تبدیل خواهد شد. رونق پخش زنده در چین نیز که تحت حمایت سیاست‌های دولتی و توسعه فناوری‌های ویدئویی است، تقاضا برای پهپادهای عکاسی هوایی را افزایش داده و رشد این صنعت را تسریع خواهد کرد.

طبق پیش‌بینی‌ها تجاری‌سازی وسایل نقلیه عمودی به احتمال زیاد به بازاری به ارزش تریلیون یوان تبدیل خواهد شد و رشد ادامه‌دار بازار پهپادها در چین از سال ۲۰۲۴ به بعد نیز ادامه‌دار خواهد بود؛ همچنین انتظار می‌رود این رشد تا سال ۲۰۲۹ به بیش از ۶۰۰ میلیارد یوان برسد و با حمایت دولت و پیشرفت‌ فناوری ویدئویی به ویژه در زمینه پخش زنده، تقویت خواهد شد و منجر به افزایش تقاضا برای پهپادهای عکاسی هوایی و رشد بیشتر این صنعت خواهد شد.

با وجود حمایت دولت، کارشناسان به موانع مهمی در اقتصاد ارتفاع پایین چین اشاره کرده‌اند، کمبود فرودگاه‌های هوانوردی عمومی، نقاط پرواز پهپادها، ایستگاه‌های تعویض باتری و سامانه‌های مدیریت فضای هوایی از جمله این موانع هستند. اقتصاد ارتفاع پایین در برخی موارد، به‌ جای ایجاد ارزش اقتصادی، جایگزین صنایع سنتی می‌شود؛ به‌ عنوان‌ مثال، تحویل کالا با پهپاد احتمالا به نفع اپراتورها باشد، اما باعث کاهش شغل کارگران پیک ارسال کالا شود.

علاوه بر این، کنترل نظامی بر فضای هوایی در چین باعث محدودیت گسترده‌ای برای توسعه صنعت هوانوردی تجاری شده و کمتر از ۳۰ درصد فضای هوایی برای اپراتورهای تجاری در دسترس است؛ در حالی که در آمریکا و اروپا، اپراتورهای دارای مجوز می‌توانند به فضای هوایی باز دسترسی داشته باشند. برطرف کردن این محدودیت‌ها بستگی به تصمیمات دولت چین در مورد باز کردن فضای هوایی دارد.

منبع digitimes
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=90838
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها