کمک استارلینک به پرواز هواپیماهای مافوق صوت

0 19

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با فراهم کردن اتصال پرسرعت و پایدار برای هواپیماهای فوق‌صوت، به توسعه و پیشرفت هواپیماهای مافوق صوت کمک می‌کند. با اتصال به اینترنت از طریق این شبکه، این هواپیماها می‌توانند اطلاعات عملیاتی و ایمنی پرواز را در زمان واقعی نظارت و به‌روزرسانی کنند که به افزایش ایمنی و کارایی پرواز کمک می‌کند.

در همین راستا، برخی از خطوط هوایی هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که آیا باید خدمات اینترنت پرسرعت استارلینک (Starlink) را برای مسافران خود ارائه دهند یا خیر؛ در عین حال، این پیشنهاد از سوی اسپیس‌ایکس به شدت توجه سازندگان هواپیماهای مافوق صوت را جلب کرده است.

در حال حاضر چندین شرکت هواپیمایی با استفاده از شبکه استارلینک به مسافران خود خدمات اینترنتی می‌دهند؛ شرکت‌های سازنده هواپیماهای مافوق صوت از استارلینک به عنوان یک جز مهم در توسعه هواپیمای خود استفاده می‌کنند و در حال حاضر بخشی از نمونه‌های اولیه پروازی آن‌ها است.

چندین خط هوایی بزرگ از جمله شرکت‌های هواپیماسازی آمریکایی هرمیوس (Hermeus) و بوم (Boom) اعلام کرده‌اند که نمونه‌های اولیه هواپیماهای مافوق صوت آن‌ها از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک استفاده می‌کنند.

کاربرد منظومه استارلینک در توسعه هواپیماهای مافوق صوت

هرمیوس در حال توسعه یک هواپیمای تجاری مافوق صوت به نام هالسیون (Halcyon) و یک جت بدون سرنشین برای کاربردهای نظامی به نام دارک‌هورس (Darkhorse) می‌باشد؛ هالسیون به عنوان یک جت مسافرتی مافوق صوت طراحی می‌شود و دارک‌هورس به عنوان یک هواپیمای بخار مافوق صوت برای بازار دفاعی در نظر گرفته شده است.

کوارتر هورس ام‌کی۱
کوارتر هورس ام‌کی۱

در حال حاضر، این شرکت در حال ساخت نمونه اولیه‌ای به نام کوارتر هورس ام‌کی۱ (Quarterhorse Mk1) برای آزمایش‌های پروازی خود است؛ این هواپیمای بدون سرنشین و کنترل‌ شده از راه دور با موتور GE J85 تغذیه می‌شود و هدف اصلی آن نمایاندن توانایی‌های پرواز با سرعت بالا می‌باشد.

شرکت هرموس برای کنترل هواپیمای بدون سرنشین Mk1 خود و آزمایش‌های پرواز و فرود آن با سرعت بالا، از سامانه ارتباطی استارلینک استفاده کرد. این سامانه به آن‌ها این امکان را داد که فراتر از خط دید بصری کنترل هواپیما را انجام دهند.

به گفته مدیر عامل این شرکت، پس از تصمیم‌گیری ترمینال‌های استارلینک به سرعت به آن‌ها تحویل داده شدند و شبیه‌سازی و ادغام دستگاه در Mk1 در ۱۷ روز تکمیل شد، روندی که با استفاده از رویکردهای مرسوم معمولا سال‌ها طول می‌کشید. پس از یک آزمایش کوتاه در تونل باد، هرمس توانست با استفاده از استارلینک موفق به حرکت آزمایشی Mk1 شود و قرار است اولین پرواز این هواپیما در سال ۲۰۲۵ انجام شود.

منظومه استارلینک، به منظور ارائه خدمات اینترنت پرسرعت در نقاط دور افتاده طراحی شده است؛ این شبکه اکنون شامل بیش از ۳۵۰۰ ماهواره در مدار پایین زمین (LEO) می‌باشد که تنها یک دهم از برنامه‌های اسپیس‌ایکس برای ساخت ماهواره‌ها است.

ارائه خدمات استارلینک در بیش از ۴۰ کشور دنیا و همکاری با شرکت‌های دریایی و هوافضایی، در راستای گسترش خدمات این شرکت به خارج از مرزهای آمریکا می‌باشد.

منبع ghatreh
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=87984
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها