رقابت شرکتهای چینی برای ساخت فضاپیمای باری ارزان قیمت
چین به منظور کاهش هزینه ارسال فضاپیمای باری به ایستگاه فضایی تیانگونگ، از تیمها دعوت به ارائه پیشنهاد برای سامانههای حمل و نقل بار کمهزینه کرد؛ اخیرا، این آژانس دو پیشنهاد را برای توسعه فضاپیماهای جدید که برای تامین نیازهای ایستگاه فضایی مناسب هستند، انتخاب کرده است.
به گزارش تکچاینا، از بین ۱۰ پیشنهاد چهار تیم به مرحله طراحی دقیق رسیدند و در تاریخ ۲۹اکتبر۲۰۲۴ دو طرح انتخاب شد: یکی فضاپیمای باری چینگژو (Qingzhou) از آکادمی نوآوری میکروماهوارههای آکادمی علوم چین (IAMCAS) و دومی شاتل فضایی باری هالونگ (Haolong space shuttle) از موسسه طراحی هواپیما چنگدو (Chengdu Aircraft Design Institute)، زیرمجموعه شرکت صنعت هوافضای چین (AVIC).
این انتخاب، شرکتهای علمی-تحقیقاتی و شرکتهای فضایی تجاری را برای شرکت در پروژههای ملی فضاپیمایی ترغیب میکند. چینگژو قرار است بر روی حامل فضایی لیجیان-۲ (Lijian-2) که در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به طور آزمایشی پرتاب میشود، به فضا ارسال شود.
استانداردهای سامانه باربری کمهزینه مدنظر چین
سامانه باربری مورد نظر باید قابلیت حمل حداقل ۱۸۰۰ کیلوگرم به مدار زمین پایین (LEO) را داشته باشد و هزینه آن حداکثر ۱۷.۲ میلیون دلار به ازای هر ۱۰۰۰ کیلوگرم باشد؛ همچنین این سامانه باید توانایی بازگشت کنترل شده به زمین را داشته باشد.
هدف اداره مهندسی فضایی سرنشیندار چین (CMSEO) از همکاری با بخش خصوصی، ایجاد رقابت و کاهش هزینههای عملیاتی ایستگاه فضایی است.
چین با تکمیل ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) در سال ۲۰۲۲، به دنبال داشتن یک ایستگاه فضایی دائم و عملیاتی برای یک دهه است، مشابه برنامه خدمات تامین تجاری ناسا که منجر به موفقیتهای تجاری مانند اسپیسایکس شد. این ایستگاه قابلیتی برای گسترش با ماژولهای جدید و نصب تلسکوپ فضایی قابل تعمیر را نیز دارد.