ظرفیت پرتاب، چالش اصلی رقیب چینی استارلینک
چین به تازگی دومین مجموعه از ماهوارههای G60 را به فضا پرتاب کرده تا به رقابت با سامانه استارلینک بپردازد. این پرتاب شامل ۱۸ ماهواره بود که توسط ماهوارهبر لانگ مارچ-۶ای از مرکز تایوان به مدار فرستاده شدند. با این حال، این پروژه ممکن است با چالشهایی در دستیابی به اهداف خود در سال جاری مواجه شود.
راهبرد شرکت اسپیسکام شانگهای برای رقابت با استارلینک
به نقل از تکچاینا، چالشهای اصلی این پروژه شامل نیاز به پرتابهای متعدد و تولید انبوه ماهوارهها میباشد. تاکنون ۳۶ ماهواره در دو پرتاب به مدار ارسال شده و برای دستیابی به اهداف سال ۲۰۲۴، حداقل ۴ پرتاب دیگر لازم است.
همچنین، با افزایش ظرفیت پرتابها به ۳۶ و سپس ۵۴ ماهواره در هر پرتاب، شرکت چینی شانگهای اسپیسکام ستلایت تکنولوژی (SSST سرواژه Shanghai Spacecom Satellite Technology) امیدوار است به اهداف سال ۲۰۲۷ برسد، اما تا سال ۲۰۳۰ برای دستیابی به هدف ۱۵ هزار ماهواره، حدود ۳۰۰ پرتاب دیگر مورد نیاز است.
این شرکت قادر به تولید ۳۰۰ ماهواره در سال است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۶ این ظرفیت به ۵۰۰ تا ۶۰۰ ماهواره افزایش یابد. با این حال، حل مشکل راهاندازی ماهوارهها با افزایش ظرفیت پرتابکنندههای تجاری چینی و کاهش هزینههای پرتاب ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشد.
منظومه G60 که توسط شرکت فناوری ماهوارهای اسپیسکام شانگهای توسعه داده میشود، قصد دارد تا با پرتاب بیش از ۱۵ هزار ماهواره تا سال ۲۰۳۰، پوشش شبکه جهانی برای شبکه پهنباند و حرکت به سوی فناوری 6G را فراهم کند.
بنا به گفته لو بن (Lu Ben)، نایبرئیس ارشد این شرکت، ۱۰۸ ماهواره در سال جاری و ۶۴۸ ماهواره تا پایان سال ۲۰۲۵ پرتاب خواهد شد؛ همچنین، تا سال ۲۰۲۷ با پرتاب ۱۲۹۶ ماهواره، فاز اول این پروژه تکمیل و پوشش جهانی برقرار خواهد شد.