آغاز ماموریت اروپا برای مطالعه سیارکی که ناسا منحرف کرد
شرکت اسپیسایکس موفق به پرتاب فضاپیمای سیارکی هرا، متعلق به آژانس فضایی اروپا شد. دو سال پیش، فضاپیمای دارت ناسا عمدا خود را به سیارکی کوچک کوبید تا مسیر آن را تغییر دهد؛ هرا قرار است به مطالعه دیدیموس و دیمورفوس بپردازد تا اثربخشی روش برخوردگر جنبشی را بررسی کند و دریابد که دارت چگونه مسیر قمر کوچک را تغییر داده است.
فضاپیمای هرا (Hera) از دیدیموس (Didymos) سیارک نزدیک زمین و قمر آن دیمورفوس (Dimorphos) بازدید خواهد کرد. این دو سیارک دو سال پیش هدف فضاپیمای تغییر مسیر سیارک دوگانه یا به اختصار دارت (Double Asteroid Redirection Test به اختصار DART) بودند. در سال ۲۰۲۲، دارت عمدا با دیمورفوس برخورد کرد و با کاهش مدت زمان چرخش آن به دور دیدیموس، روش برخوردگر جنبشی برای انحراف سیارکهای بالقوه خطرناک را با موفقیت به نمایش گذاشت.
ماموریت فضاپیمای هرا برای درک اثربخشی روش برخوردگر جنبشی
این فضاپیما توسط ماهوارهبر فالکون ۹ (Falcon 9) متعلق به شرکت اسپیسایکس، روز دوشنبه ۱۶مهر۱۴۰۳ در ساعت ۱۸:۲۲ به وقت ایران از ایستگاه نیروی فضایی آمریکا در کیپ کاناورال در ساحل فلوریدا، از روی زمین برخاست و تقریبا ۷۶ دقیقه بعد مرحله بالایی دو بار روشن شد تا فضاپیما را در مسیر بینسیارهای قرار دهد.
فضاپیمای ۱۰۸۱ کیلوگرمی هرا در مارس۲۰۲۵ از کنار مریخ عبور خواهد کرد و سپس در اواخر سال ۲۰۲۶ به سیارکهای دیدیموس و دیمورفوس خواهد رسید؛ این فضاپیما از ۱۲ ابزار برای مطالعه این دو سیارک استفاده خواهد کرد.
هرا همچنین دو ماهواره کوچک مکعبی به نامهای جوانتاس (Juventas) و میلانی (Milani) را حمل میکند. جوانتاس مجهز به رادار است که برای بررسی ساختار داخلی سیارکها و شناسایی این که آیا این سیارکها از تکههای سیارکهای دیگر تشکیل شدهاند یا خیر، استفاده میشود. میلانی نیز به مطالعه سطح و ترکیب سیارکها پرداخته و به بررسی این موضوع میپردازد که آیا دیمورفوس از مواد جدا شده از سطح دیدیموس تشکیل شده است یا خیر.
ماهوارههای کوچک مکعبی هرا، با تلاش برای فرود روی دیمورفوس به ماموریتشان پایان خواهند داد. هرا نیز احتمالا در ۱۴دسامبر۲۰۲۶ به دیدیموس میرسد و با بررسی این سامانه دوتایی و اثرات برخورد بر روی دیمورفوس، ماموریت خود را تکمیل خواهد کرد.
در تاریخ ۶اکتبر۲۰۲۴، اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) اجازه پرواز اسپیسایکس را صادر کرده است، اما تنها برای پروازهایی که مرحله بالایی ماهوارهبر نیازی به مانور بازگشت به جو ندارند؛ سایر پروازهای فالکون ۹ که به چنین مانوری نیاز دارند هنوز تایید نشدهاند.
این پرتاب، اولین پرواز فالکون ۹ از زمان ماموریت کرو ۹ (Crew 9) در تاریخ ۲۸سپتامبر۲۰۲۴ به مقصد ایستگاه فضایی بینالمللی بود؛ در آن ماموریت، مرحله فوقانی حاملفضایی در هنگام سوختسوزی نهایی برای خروج از مدار پس از استقرار فضاپیمای کرو دراگون با مشکل فنی مواجه شد.
این پرتاب، بیستوسومین و آخرین پرواز بوستر B1061 بود که به گفته اسپیسایکس، عملکرد مورد نیاز برای رساندن محموله به مدار انتقال میانسیارهای مستلزم دورانداختن بوستر است؛ این بوستر اولینبار تقریبا چهار سال پیش در ماموریت کرو ۱ پرواز کرد و در ماموریتهای کرو ۲، حمل بار برای ایستگاه فضایی، پرتاب ماهوارههای خصوصی و ۱۰ ماموریت استارلینک (Starlink) نیز استفاده شده است.
هزینه ماموریت هرا ۳۶۳ میلیون یورو بوده و به یک رویکرد توسعه سریع نیاز داشته است. براساس گفتههای مسئولان پروژه، بودجه این ماموریت در پایان سال ۲۰۱۹ تایید شده و آلمان نقش اصلی را در پیشبرد ماموریت هرا ایفا کرده است؛ زیرا به نقش هرا در دفاع سیارهای و حمایت از پیشرفت فناوری علاقهمند میباشد.