مخابرات ماهوارهای و مخابرات سنتی؛ از رقابت تا رفاقت
در سالهای اخیر اقتصاد فضایی مدار پایین زمین در حال ظهور است و بازار مخابرات ماهوارهای در این بخش به سرعت در حال رشد میباشد. با وجود اینکه ممکن است ظهور منظومههای ماهوارهای مخابراتی مدار پایین زمین تهدیدی برای کسب و کارهای مخابراتی سنتی تلقی شود، اما فرصتهای بسیاری برای همکاری بین اپراتورهای مخابراتی و منظومهها وجود دارد.
از میان بازیگران اصلی این بازار، استارلینک (Starlink) با بیش از ۶۱۰۰ ماهواره عملیاتی، بزرگترین مجموعه را داشته و به مشتریان حقیقی و حقوقی خدمات میدهد؛ در حالی که شرکت بریتانیایی وانوب (OneWeb) با ۶۳۰ ماهواره عملیاتی، تنها به صورت عمدهفروشی خدمات ارائه میکند و با ترکیبی از شرکتهای مخابراتی، ارائهدهندگان خدمات ماهوارهای و سازمانهای دولتی همکاری میکند.
توسعه منظومههای مدار پایین زمین برای مناطق دورافتاده و صنایع خاص
برخی شرکتهای نوظهور این بازار مانند شرکت آمریکایی ایاستی اسپیس موبایل (AST SpaceMobile) در زمینه خدمات مستقیم به دستگاه (D2D) برای اتصال بدون نصب مودم تمرکز دارند؛ این شرکت اولین پرتاب خود را در سال ۲۰۲۲ انجام داد و با شرکت اسپیسایکس برای تکمیل منظومه خود در سالهای آتی قرارداد امضا کرده است. شرکت کانادایی تلهست (Telesat) نیز قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ منظومه ماهوارهای خود را با ۲۵۲ ماهواره راهاندازی کند.
همچنین، شرکتهای دیگری مانند لاکهید مارتین (Lockheed Martin) در حال بررسی استفاده از فناوری 5G مبتنی بر مدار پایین زمین (LEO) برای پشتیبانی از وزارت دفاع آمریکا هستند. یکی از اصلیترین دلایل توسعه منظومههای مخابراتی مدار پایین زمین، فراهم آوردن اتصال پایه برای مناطق دورافتاده و کم خدمات است که از نیازهای اساسی دولتها و صنایع مختلف میباشد.
فرصتهای همکاری بین منظومههای پایین زمین و اپراتورهای مخابراتی
فرصتهای متعددی برای اپراتورهای مخابراتی جهت همکاری با ارائهدهندگان اینترنت ماهوارهای وجود دارد؛ از جمله این همکاریها میتوان به فروش خدمات مخابرات ماهوارهای برای ارتباطات در مناطق کمتر توسعه یافته اشاره کرد، همانطور که شرکتهایی در آسیا-اقیانوسیه (مانند فیبراستار (FiberStar) در اندونزی و PT&T در فیلیپین) این خدمات را ارائه میدهند.
اپراتورهای مخابراتی میتوانند زیرساختهای خود را برای ایستگاههای زمینی ماهوارهها فراهم کنند تا سرعت و تاخیر (ping) شبکهها بهبود یابد؛ همچنین، صنایعی مانند کشتیرانی، نفت و گاز و معدنکاری میتوانند از منظومههای پایین زمین برای ارائه خدماتی نظیر اینترنت اشیا (IoT)، بهینهسازی عملکرد و ارائه خدمات ارزش افزوده بهرهمند شوند؛ به عنوان مثال، شرکت ژاپنی انتیتی دیتا (NTT Data) خدمات مخابراتی پایین زمین را برای استفاده در صنایعی مانند خردهفروشی، بانکداری و معدن بهینهسازی کرده است.