از یک استارتاپ ضعیف تا عصر جدید اکتشاف فضا: داستان اسپیس‌ایکس

0 16

چگونه یک استارتاپ ضعیف به یک صنعت بدنام، آهسته انرژی دوباره بخشید و به سوق دادن ایالات متحده به عصر بعدی اکتشاف فضایی کمک کرد؟ کتاب جدید اریک برگر به نام «ورود مجدد» نگاهی نادر به عملکرد درونی شرکت اسپیس‌ایکس به این موضوع پاسخ می‌دهد.

حدود ۹ سال از زمانی که اسپیس‌ایکس اولین تقویت‌کننده فالکون (Falcon) خود را روی یک کشتی بدون سرنشین فرود آورد می‌گذرد. از آن زمان، هیچ حامل فضایی دیگری این شاهکار را انجام نداده است. با این حال، اسپیس‌ایکس متوقف نشد و تاریخ‌سازی‌های دیگری رقم زد: فرود بیش از ۳۰۰ تقویت‌کننده، پرتاب ۱۰ فالکون هوی (Falcon Heavy)، انتقال بیش از ۵۰ نفر به مدار سوار بر کرو دراگون (Crew Dragon)، و آزمایش بزرگترین حامل فضایی آن، استارشیپ (Starship) با هدف فرود آوردن بشر روی مریخ.

کتاب جدید اریک برگر (Eric Berger) به نام «ورود مجدد» (Reentry) خوانندگان را به پشت صحنه می‌برد و دسترسی بی‌سابقه‌ای را به رهبران شرکت‌ها ارائه می‌دهد که مشتاق داستان ظهور اسپیس‌ایکس هستند.

به نظر می‌رسد این کتاب در ادامه کتاب «پرتاب» (Liftoff) برگر که در سال ۲۰۲۱ چاپ شده و درباره حامل فضایی فالکون ۱ است باشد. فصل دوم داستان اسپیس‌ایکس با اولین حضور فالکون ۹ آغاز می‌شود و سپس به کرو دراگون، کارگو دراگون (Cargo Dragon)، تقویت‌کننده‌های قابل استفاده مجدد، فالکون هوی و استارشیپ می‌رسد.

داستان اسپیس‌ایکس در کتاب «ورود مجدد» اریک برگر

این کتاب داستان‌هایی را ارائه می‌کند که تا به حال شنیده نشده‌اند: قاعده‌های صنعتی که اساسا طاقت‌فرسا هستند، حل مشکلات وحشتناک، شکست‌های حساس، پیروزی‌های شورانگیز و کار کردن در اواخر شب. کتاب برگر داستانی درباره تولید صنعتی را به روایتی سریع و رنگارنگ تبدیل می‌کند که خواننده از آن لذت ببرد.

داستان اسپیس‌ایکس در کتاب «ورود مجدد» اریک برگر
اسپیس‌ایکس

کتاب «ورود مجدد» به این اشاره می‌کند که برای مهندسانی که در این سال‌های روبه ترقی اسپیس‌ایکس کار می‌کردند، این شرکت بسیار بیشتر از یک شغل بود. آن‌ها با کار زندگی می‌کردند و نفس می‌کشیدند و اغلب هفته‌ها و ماه‌ها دور از دوستان و خانواده‌شان در کف کارخانه زحمت می‌کشیدند. این موضوع ناشی از وسواس زیادی برای ارتقای جایگاه بشر در میان ستارگان و رئیسی بود که بهترین‌شان را می‌خواست.

ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس‌ایکس، اصرار داشت که تیم درباره همه چیز تحقیق کند، در منابع صرفه جویی کند، روی جدول زمانی غیرممکن کار کند، سریع شکست بخورد و فرهنگ تحمل ریسک بالا را پرورش دهد. هزینه ساخت پدها از نظر تاریخی ۲ میلیارد دلار بوده است؟ این کار را با ۲۰ میلیون دلار انجام دهید! ترکی در نازل موتور مرلین (Merlin) پیدا کردید که برای پرتاب دمو دراگون تنظیم شده است؟ فقط از بهترین مهندس خود بخواهید که نازل را سه اینچ کوتاهتر کند تا شکافته شود!

آزمون و خطای سریع اسپیس‌ایکس به این معنی بود که هر چیزی که ممکن است اشتباه باشد، اغلب اشتباه می‌شود. در مهندسی حامل فضایی، این موضوع باعث انفجارهای آتشین می‌شود. در ادبیات، این یک موضوع بسیار سرگرم کننده است.

منبع payloadspace
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=85873
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها