سرمایه‌گذاری اسپیس‌ایکس برای توسعه استارشیپ، پس از رشد ۴ میلیونی مشترکین استارلینک

0 19

به گفته رئیس شرکت اسپیس‌ایکس، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هم اکنون بیش از ۴ میلیون مشترک دارد و اسپیس‌ایکس به تازگی بیش از سه میلیارد دلار در توسعه تاسیسات استارشیپ سرمایه‌گذاری کرده است. وی همچنین اعلام کرد که شرکتش برنامه دارد ۱۰۰ فالکون ۹ را به‌ عنوان بخشی از برنامه خود برای توسعه منظومه ماهواره‌ای استارلینک به فضا پرتاب کند؛ همچنین اسپیس‌ایکس قصد دارد در تولید تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای با چین و دیگر کشورهای آسیایی رقابت کند.

استارشیپ (Starship) بزرگ‌ترین حامل فضایی در حال توسعه در دنیا است و برای هدف اصلی اسپیس‌ایکس که ارسال فضانورد به مریخ است، اهمیتی اساسی دارد.

استارلینک (Starlink) خدمات اینترنت ماهواره‌ای پر سرعتش را در بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه ارائه می‌کند که این رشد استارلینک به دلیل گسترش آن به بازارهای جغرافیایی جدید و گسترش پایگاه مشتریان آن بوده است. این رویکرد بخشی از دیدگاه گسترده‌تر اسپیس‌ایکس برای تجاری‌سازی فضا و در عین حال تامین مالی برنامه‌های کلیدی بلند مدت اکتشاف فضایی است.

اسپیس‌ایکس، در ابتدا کاربران مسکونی را هدف قرار می‌داد، اما به مرور معاملاتی را با مشتریان بزرگ سازمانی، از جمله خطوط هوایی بزرگ مانند یونایتد (United) و خطوط کروز منعقد کرده و جریان درآمد خود را متنوع‌تر می‌کند.

نقش استارلینک در اکتشافات فضایی اسپیس‌ایکس

به گفته ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، انتظار می‌رود استارلینک امسال ۶.۶ میلیارد دلار درآمد داشته باشد که در مقایسه با دو سال قبل، ۱.۴ میلیارد دلار افزایش یافته است و این درآمد برای توسعه پروژه‌ ماهواره‌برهای قابل استفاده مجدد استارشیپ بسیار مهم است.

استاربیس
استاربیس

استارشیپ یک کارخانه تولید دیش کاربری در شهر بستراپ (Bastrop) تگزاس دارد و می‌خواهد در تولید بوردهای مدار چاپی با تایوان و دیگر کشورهای آسیایی رقابت کند. به باور شات‌ول، این تاسیسات بزرگ‌ترین کارخانه تولید بورد مدار چاپی در آمریکا خواهد شد و بهره‌وری آن در تولید از شرکت‌های جنوب‌شرق آسیا بالاتر خواهد بود.

استارلینک برای هدف ارسال انسان به ماه اهمیت دارد و اسپیس‌ایکس قصد دارد با توسعه شبکه اینترنت ماهواره‌ای خود بودجه حامل فضایی استارشیپ را فراهم کند که تا الان چهار بار به‌ صورت آزمایشی پرتاب شده و پرتاب آزمایشی بعدی قرار است در اواخر نوامبر۲۰۲۴ اجرا شود.

تاسیسات استارشیپ، استاربیس (Starbase) نام دارد که در آن پیشرفته‌ترین ماهواره‌برهای زمین تولید، آزمایش و پرتاب می‌شوند. استارشیپ ظرفیت پرتاب بیش از ۱۵۰ تن بار را به مدار زمین دارد.

اسپیس‌ایکس هم اکنون حامل فضایی استارشیپ را برای پنجمین پرتاب آزمایشی حاضر کرده است؛ پرتاب قبلی این حامل فضایی در ژوئن۲۰۲۴ بود که از آن زمان شرکت ایلان ماسک سپرهای حرارتی را اصلاح و بازوهای برج پرتاب را نیز آزمایش کرده که قرار است بوستر حامل فضایی را پس از پرتاب و بازگشت به زمین بگیرند.

غلبه استارلینک بر رقبا در بازار اینترنت ماهواره‌ای

خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک عرضه خدماتش را در اکتبر۲۰۲۰ به صورت آزمایشی آغاز کرد و تا دسامبر۲۰۲۲ به یک میلیون مشترک رسید و از اواخر مه۲۰۲۴ تاکنون، توانسته یک میلیون مشتری جدید جذب کند. رشد سریع استارلینک نشان‌دهنده تسلط آن بر بازار و افزایش تقاضا برای خدمات اینترنت ماهواره‌ای در مناطق فاقد زیرساخت است. استارلینک که سرعت رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده، سهم قابل توجهی از بازار را از رقبایی همچون وایاست (Viasat) و SES را تصاحب کرده و به نظر نمی‌رسد تا مدت‌ها رقیب جدی برای این پروژه وجود داشته باشد.

غلبه استارلینک بر رقبا در بازار اینترنت ماهواره‌ای
غلبه استارلینک بر رقبا در بازار اینترنت ماهواره‌ای

هر چند پروژه‌های دیگر مانند کویپر آمازون (Project Kuiper) متعلق به شرکت هوافضای آمریکایی کویپر سیستمز (Kuiper Systems) در دست ساخت هستند، اما تا شرکت‌های دیگر خدمات تجاری‌شان را آغاز کنند، اسپیس‌ایکس جایگاه خود را در بازار تثبیت کرده است.

منبع circleid techrato digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=85756
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها