موفقیت استارتآپ فضایی هندی در ارسال ماموریت بازگشتپذیر
یک استارتآپ هندی با پرتاب موفق اولین ماهوارهبر هیبریدی قابلاستفاده مجدد خود از یک سکوی پرتاب متحرک ۵۰ ماهواره پیکو و ۳ ماهواره مکعبی را به فضا ارسال نمود و سپس ماهوارهبر با چتر به خلیج بنگال بازگشت. این ماموریت موفقیتآمیز زمینهساز افزایش ۲۰ برابری درآمد این شرکت شد و آنها به دنبال جذب سرمایه ۵۰۰ میلیون روپیه هستند.
پیشبینی رشد و توسعه ماهوارهبر قابل استفاده مجدد
آناند مگالینگام (Anand Megalingam)، مدیرعامل استارتآپ هندی اسپیسزون (SpaceZone)، پس از پرتاب ماهوارهبر رهومی-۱ (Rhumi-1) اعلام کرد که قصد دارد در سال آینده ۱۰ ماهوارهبر قابل استفاده مجدد با محمولههای مختلف پرتاب کند که میتواند درآمد را به ۱ میلیارد روپیه (تقریبا ۱۲ میلیون دلار) برساند. آزمایشهای ماهوارهبر رهومی-۲ کامل شده و پرتاب آن برای سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است. این شرکت همچنین قراردادی با شرکت ادوتکفوراسپیس (Edutech4Space) برای پرتاب ماهوارههای آموزشی امضا کرده است.
اسپیسزون برای رشد بیشتر به دنبال جذب سرمایه از سرمایهگذاران فناوری عمیق است. هدف اصلی آنها جایگزینی سامانه چتر نجات با تراستر است که میتواند ثبات و سرعت را حفظ کرده و امکان پرتابهای بیشتری را فراهم کند. این استارتآپ اکنون در حال انجام آزمایشهای ثبات و فشار بر روی ماهوارهبرهای آینده است و به سمت توسعه فناوریهای نوین برای صنعت فضایی هند حرکت میکند