کوتاه و خواندنی، فضانوردان اگر در موقع سفر بيمار شوند چه بايد بكنند؟

0 615

سیروس برزو: كيهان نوردان بطور معمول از مدت‌ها قبل از سفر كاملا تحت نظر پزشكي قرار مي‌گيرند تا مشكل سلامتي نداشته باشند. كوچكترين شك نسبت به سالم بودن فرد يا علايم جزئي مربوط به بيماري، منجر به بركناري آن ها از ماموريت مي‌شود. اما مواردي وجود دارد كه يكي يا چند نفر از آن‌ها علي‌رغم تمام اين پیش بینی‌ها، در جريان سفر،  مشكلات پزشكی پيدا می‌كنند مثل فضانوردان آپولو-۷ كه دچار سرماخوردگی شدند. در ناوهای كيهانی كمتر، اما در ايستگاه‌های فضايی امكانات بيشتری برای درمان بيماری‌ها وجود دارد. آمپول‌های ضد تهوع، داروهای مسكن و حتی ابزار و دستگاه‌های پزشكی مختلف. فضانوردان بطور محسوس و نامحسوس بطور مرتب تحت نظر پزشكان قرار دارند و يك مركز پزشكي بسيار مجهز با كادري ورزيده بطور شبانه‌روزی از آنها در زمين مراقبت می‌كنند. حتی هر فضانورد پزشك مخصوص خود را دارد كه در مواردی بطور دو نفره از طريق ويديویی با هم تماس دارند و اطلاعات ارسالي توسط حسگرهاي متصل به بدن فضانورد طي معاينه‌هاي مستمر روزانه را بررسي مي كنند.
بهتر است بدانید مهم‌تر از مشكل بدنی، مشكلات روحی ممکن  است كيهان‌نوردان را اذیت کند. زندگی طولانی در يك ايستگاه مداری با فضايی محدود و پر از سامانه‌ها و تجهيزات و دستگاه های متعدد ، شبيه به خانه‌ای آشفته و به هم ريخته و نامرتب است اضافه  بر شلوغی، صدای هواكش‌ها، وز وز دستگاه‌ها، دوری از خانواده، زندگي با يك يا چند نفر كه تعدادشان به شمارش انگشتان يك دست هم ممكن است نرسد به مدت طولانی، يك سال و حتی بيشتر و … از مواردي است كه می‌تواند روحيه انسان را خراب کند.
در يكي دو مورد فضانورداني بودند كه دچار افسردگی‌ و به هم‌خوردگی روحيه شدند و مسئولان بالاخره تصميم گرفتند آنها را به زمين برگردانند. البته در زمين حالشان خوب شد.
برای كم كردن اثرات زندگی طولانی در فضای محدود ايستگاه‌های مداری، روانشناسان برنامه‌های مخصوصی را ريخته‌اند. بطور مثال ایستگاه فضایی با رنگ‌های آرامش بخش رنگ آميزی می‌شود. اتاقک‌هایی برای استراحت و کتاب و موسیقی دارند. سفینه‌های تدارکاتی نامه و هدایايی از خانواده‌‌هایشان را به ایستگاه می‌آورند. تماس‌های تلفنی و تلويزيونی با افراد فاميل دارند. براي حل مشكلات روانی ، چند روانشناس بطور مرتب در مركز هدايت پرواز و در اتاق مخصوصي نشسته‌اند. هر ۹۰ دقیقه یک بار ، فضانوردان می‌توانند به مدت ۱۰ دقیقه با اين افراد بطور مستقيم اما محرمانه صحبت كنند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=8403
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها