به کارگیری هوش مصنوعی در ماموریتهای فضایی خودمختار

گروهی از محققان با همکاری آزمایشگاه وسایل نقلیه هوایی میکرو دانشگاه فناوری دلفت هلند، توانایی هوش مصنوعی را برای مدیریت مانورهای پیچیده آزمایش خواهد کردند تا بتواند در ماموریتهای فضایی آینده مورد استفاده قرار گیرند.
وسیله نقلیه هوایی میکرو (Micro Air Vehicle)، کلاسی از پهپادهای مینیاتوری قابل حمل توسط انسان است که به سبب اندازه کوچکشان در عملیاتهای پشتیبانی نزدیک و در ارتفاع پایین مورد استفاده قرار گیرند.
شبکههای عصبی در هوش مصنوعی از طریق انتقال اطلاعات از یک نورون به نورون دیگر، مغز انسان را شبیهسازی میکنند؛ این ساز و کار ظرفیت انجام ماموریتهای فضایی خودمختار را با مانورهای فضاپیماهای پیچیده دارد.
آزمایش هوش مصنوعی در مانورهای فضاپیماهای پیچیده
در روش سنتی ابتدا مانورهایی روی زمین برنامهریزی و پس از آپلود مسیرها به فضاپیما، مانورها اجرا میشوند، اما با هوش مصنوعی، فضاپیماها به طور مستقل با در نظر گرفتن دادهها در لحظه مانور را اجرا میکند تا اصلاحات فوری در مسیر انجام شود.

داریو ایزو (Dario Izzo)، هماهنگکننده علمی گروه مفاهیم پیشرفته آژانس فضایی اروپا (ESA)، میگوید: «در فضا هر منبع روی فضاپیما از جمله پیشرانه، انرژی موجود، منابع محاسباتی و زمان باید تا حد امکان بهینهتر مورد استفاده قرار گیرد. این رویکرد شبکه عصبی میتواند عملیات بهینهسازی را امکانپذیر کند تا استقلال و استحکام ماموریت را افزایش دهد.»
تمام اجزای ماموریتهای فضایی، ابتدا باید روی زمین آزمایش شود که هواپیماهای بدون سرنشین میتوانند گزینهای ایدهآل برای آزمایش چنین فناوریهایی پیش از به کارگیری در فضاپیماها باشند.
به این ترتیب، محققان به طور فعال در حال مطالعه مسابقه هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی هستند تا قابلیتهای هوش مصنوعی را برای ماموریتهای فضایی بالقوه مورد سنجش قرار دهند. استفاده از پهپادها نشاندهنده راهی برای ایجاد اعتماد، توسعه یک چارچوب نظری محکم و ایجاد محدودیتهای ایمنی، برای نمایش واقعی ماموریتهای فضایی است.