دادههای محرمانه فضایی با قیمت نوشابه در اختیار همه!
بخش مهمی از مشتریان دادههای فضایی و سنجش از دور دانشجویان و محققان هستند. امروز اگر این مشتریان بخواهند برای کارهای خود از دادههای فضایی استفاده کنند هزینههایی در حدود هزار دلار گریبان آنها را خواهد گرفت که این رقم اصلا برای یک دانشجو و محقق مقرون به صرفه نخواهد بود.
یک شرکت آمریکایی به نام پرایوتیر (Privateer) به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل است. الکس فیلدینگ (Alex Fielding) مدیرعامل این شرکت در این رابطه میگوید: «محصول آینده ما در نهایت بستری خواهد بود که طی آن یک دانشجو قادر خواهد بود با هزینه یک نوشابه به سرعت به دادههایی نظیر ماهوارهها و زبالههای فضایی در مدار زمین، کشتیها در بندر، اتومبیلها در پارکینگ، مواد معدنی در واگن قطار یا میزان آفتکشها در زمینهای کشاورزی دسترسی داشته باشد.»
ادغام دو شرکت بزرگ برای رفع مشکلات
شرکت پرایوتیر قصد دارد محصول خود را از طریق خرید یک شرکت آمریکایی دیگر به نام اوربیتال اینسایت (Orbital Insight) و فناوری آنها تولید کند. اوربیتال اینسایت یک شرکت تجزیه و تحلیل دادههای جغرافیایی است. این شرکت تصاویر ماهوارهای، هواپیماهای بدون سرنشین و بالونها را جمعآوری و از روی آنها فعالیتهای انسانی و طبیعی را روی زمین تجزیه و تحلیل میکند.
اوربیتال اینسایت محصولی به نام تراسکوپ (TerraScope) دارد. این محصول حوادث و رخدادهای روی زمین را به صورت زنده در پلتفرم خود نمایش میدهد. اوربیتال اینسایت برای جمعآوری دادههای تراسکوپ از تصاویر ماهوارهای و تجزیه و تحلیل آنها با هوش مصنوعی استفاده میکند.
پرایوتیر که شرکت خریدار است، یک شرکت خدمات فضایی بوده که در طراحی و فراهم کردن زیرساختهای لازم برای رشد صنعت فضایی فعالیت دارد. مهمترین محصول این شرکت یک موتور داده به نام ویفایندر (Wayfinder) است. این محصول یک مدل سه بعدی گرافیکی است که همه اشیا موجود در مدار زمین را به صورت زنده و سه بعدی نمایش میدهد. منبع دادههای این مدل سه بعدی دادههای فرماندهی فضایی ایالات متحده (US space force)، اپراتورهای ماهواره خصوصی و دیگر سازمانهای دولتی فضایی است.
حال به نظر میرسد که پرایوتیر با خرید اوربیتال اینسایت در حال حرکت برای ساخت دومین محصول خود است. طبق اطلاعیه مشترک دو شرکت ویفایندر و تراسکوپ با یکدیگر ترکیب خواهند شد تا دادهها و اطلاعات در همه حوزهها از دریا تا فضا به صورت یکپارچه و زنده و در یک محصول واحد ارائه شوند.
الکس فیلدینگ در این رابطه میگوید: «محصول ما سازوکاری مانند اوبر خواهد داشت. دولتها و شرکتهای فضایی در محصول ما نقشی مانند رانندهها، ماهوارهها نقشی مانند خودروها و استفادهکنندگان از دادههای محصول ما نقشی مانند مسافران خواهند داشت.»