پرتاب ۸ ماهواره تجربی با ماهواره‌بر تجاری آمریکایی

0 12

شرکت فضایی فایرفلای، صبح روز چهارشنبه ۱۳تیر۱۴۰۳ هشت ماهواره کوچک مکعبی را با ماهواره‌بر آلفا به مدار زمین فرستاد؛ این ماموریت با نام صدای تابستان، ساعت ۷:۳۰ به وقت تهران از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ کالیفرنیا در آمریکا انجام شد.

ماهواره مکعبی یا کیوبست (CubeSat)، نوعی ماهواره کوچک با اندازه و وزن کم است که کوچکترین مدل آن در ابعاد ۱۰×۱۰×۱۰ سانتی‌متر و وزن حدود ۱ کیلوگرم طراحی می‌شود؛ ناسا با انجام این ماموریت فرصتی ویژه در اختیار دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی در آمریکا برای ارسال و آزمایش ماهواره‌های کوچک به فضا برای انجام تحقیقات علمی و نمایش فناوری‌های جدید می‌دهد.

ماهواره‌های ارسال شده در ماموریت صدای تابستان

  • ماهواره‌ آرگومون (Argumon) ساخته شده توسط دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا که برای مطالعه آتشفشان‌ها و یخچال‌های طبیعی زمین استفاده می‌شود.

    اولین ماهواره دانشگاه آریزونا که توسط دانشجویان ساخته شد، پرتاب شد
    اولین ماهواره دانشگاه آریزونا که توسط دانشجویان ساخته شد، پرتاب شد

  • ماهواره دیگر توسط دانشگاه کانزاس (University of Kansas) آمریکا ساخته شده و به منظور مطالعه جو زمین پرتاب شده است.
  • سومین ماهواره با نام پیکاسو (PICASSO) ساخته دانشگاه مین (University of Maine) آمریکا است که برای مواردی مانند تشعشعات کیهانی کاربرد دارد.
  • ماهواره بعدی ساخته شده توسط دانشگاه واشنگتن (University of Washington) آمریکا و برای آزمایش یک بادبان خورشیدی استفاده می‌شود.
  • یک سازمان غیرانتفاعی به نام معلمان در فضا نیز یک ماهواره مکعبی را توسعه داده‌اند که قرار است به جست‌ و جوی سیارهای فراخورشیدی بپردازد.
  • دو ماهواره توسعه یافته توسط مرکز فضایی جانسون (Johnson Space Center) ناسا و مرکز تحقیقات این سازمان توسعه یافته‌اند که به ترتیب برای آزمایش فناوری‌های جدید ماموریت‌های ماه و بررسی گاز‌های گلخانه‌ای جو زمین استفاده خواهند شد.

شرکت فضایی فایرفلای (Firefly) مالزی، در تلاش است تا به ارائه دهنده خدمات پرتاب قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای ماهواره‌های کوچک، عاملی برای گسترش دسترسی سازمان‌های خصوصی و دانشگاه‌ها به فضا باشد.

ماهواره‌بر آلفا

آلفا (Alpha)، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سوخت مایع است که براساس اعلام شرکت مذکور توسعه آن حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه دربرداشته است؛ این ماهواره‌بر با طول ۲۹ متر و قطر ۱.۸۲ متر، دارای وزنی معادل ۵۴ تن بوده و قادر است یک تن محموله را به مدار پایین زمین (LEO) منتقل کند.

ماهواره‌بر آلفا
ماهواره‌بر آلفا

هر دو مرحله ماهواره‌بر آلفا از اکسیژن مایع و RP-1 به‌ عنوان سوخت استفاده می‌کنند؛ RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتور ماهواره‌برها مناسب است. این ماهواره‌بر در کلاس ماهواره‌برهای کوچک طراحی شده و برای انتقال ماهواره‌های مکعبی و سایر محموله‌های کوچک به مدار پایین زمین مناسب است. ماهواره‌بر یاد شده با احتساب این ماموریت تاکنون ۵ بار به فضا پرتاب شده است و فقط سه شکست که دو مورد از آن‌ها شکست جزئی بوده را در کارنامه خود دارد.

منبع ana
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=81210
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها